Pomocnik Historyczny

„Dla wyniesienia swojego domu i rodu”

Mecenat miejskich elit

Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej z freskami Michała Anioła, 1512 r., i fragment jego „Sądu Ostatecznego”, 1536–41. Sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej z freskami Michała Anioła, 1512 r., i fragment jego „Sądu Ostatecznego”, 1536–41. Getty Images
Władze miejskie, dwory książęce, Kościół – najważniejsi mecenasi epoki renesansu i ich wymagania.
Przekrój katedry florenckiej Santa Maria del Fiore z kopułą zaprojektowaną przez Filippo Brunelleschiego, rysunek Ludovico Cardi da Cigoli, XVI w.BEW Przekrój katedry florenckiej Santa Maria del Fiore z kopułą zaprojektowaną przez Filippo Brunelleschiego, rysunek Ludovico Cardi da Cigoli, XVI w.

Ambicje patrycjatu. „Tylko zwierzęta żyją na wsi” – odnotował toskańskie przysłowie syn florenckiego notariusza i handlarz zbożem Paolo da Certaldo w diariuszu z XIV w. Dla ówczesnych mury miejskie zakreślały granice cywilizowanego świata. W miastach żyło się w ścisku i na oczach sąsiadów, rywalizując o zyski, urzędy, prestiż. Lecz miasta budziły lojalność, a ich mieszkańcy mieli poczucie dumy, odpowiedzialności za wspólnotę i zapragnęli ów miejski patriotyzm wyrażać.

Pomocnik Historyczny „Leonardo da Vinci” (100148) z dnia 20.05.2019; Konteksty; s. 68
Oryginalny tytuł tekstu: "„Dla wyniesienia swojego domu i rodu”"