Pomocnik Historyczny

„Nie można ich nadmiernie naciskać”

Renesansowy wzrost roli artystów

Fragment fresku dekorującego salę florenckiego Palazzo Vecchio, w której spotykali się przedstawiciele cechów artystów miejskich, Francesco Salviati, połowa XVI w. Fragment fresku dekorującego salę florenckiego Palazzo Vecchio, w której spotykali się przedstawiciele cechów artystów miejskich, Francesco Salviati, połowa XVI w. BEW
Życie codzienne artystów.
„Autoportret przy sztaludze”, Sofonisba Anguissola, olej na płótnie, 1556 r. Ten obraz znajduje się w Polsce, na zamku w Łańcucie.BEW „Autoportret przy sztaludze”, Sofonisba Anguissola, olej na płótnie, 1556 r. Ten obraz znajduje się w Polsce, na zamku w Łańcucie.

Pozycja społeczna. „Jestem największym pechowcem!” – napisał Michał Anioł w liście do ojca w 1506 r. Odpowiedzialny za wydobycie i wyładowanie marmuru transportowanego na łodziach Tybrem do Rzymu, artysta załamał się, gdy rzeka wylała, zatapiając bezcenne kamienne bloki i o miesiące opóźniając rozpoczęcie pracy nad nagrobkiem papieża Juliusza II. Ta frustracja, jedna z wielu towarzyszących pracy Michała Anioła nad tym zleceniem, ukazuje, od jak wielu czynników zależna była codzienność nawet największych twórców doby renesansu.

Pomocnik Historyczny „Leonardo da Vinci” (100148) z dnia 20.05.2019; Konteksty; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "„Nie można ich nadmiernie naciskać”"