Pomocnik Historyczny

„Posługuję się ideą, jaka się w moim umyśle pojawia”

Poczet największych artystów renesansu

Popiersie Michała Anioła, Daniele da Volterra, uczeń i przyjaciel mistrza, brąz, druga połowa XVI w. Popiersie Michała Anioła, Daniele da Volterra, uczeń i przyjaciel mistrza, brąz, druga połowa XVI w. BEW
Giganci renesansu. Leonardo był jednym z wielu.
Autoportret Rafaela Santi, fragment obrazu, olej na desce, 1506 r.AN Autoportret Rafaela Santi, fragment obrazu, olej na desce, 1506 r.

Ambicje artystów i mecenasów. Jest rok 1516. Zmęczony trudnym charakterem Michała Anioła (1475–64) papież Leon X, w porozumieniu z rodem de Medici, proponuje artyście zlecenie, które uwolni Rzym od jego zmiennego temperamentu i szaleńczej pasji. Szczęśliwie mistrz decyduje się podjąć realizacji projektu fasady kościoła San Lorenzo w rodzimej Florencji. Fortel, jakim musiał posłużyć się papież, ukazuje uprzywilejowaną pozycję największych artystów doby renesansu.

Pomocnik Historyczny „Leonardo da Vinci” (100148) z dnia 20.05.2019; Konteksty; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "„Posługuję się ideą, jaka się w moim umyśle pojawia”"