Pomocnik Historyczny

Elisabeth Revol (ur. 1979), Tomasz Mackiewicz (1975–2018)

Elisabeth Revol w szpitalu w Sallanches, styczeń 2018 r. Elisabeth Revol w szpitalu w Sallanches, styczeń 2018 r. AFP / EAST NEWS
Poznali się pod Nanga Parbat, żyli ideą jej zdobycia zimą i na niej się rozstali.

Odmieniec. O Tomaszu Mackiewiczu mówili „punk w górach”. Czasem postrzegali jako nieodpowiedzialnego szaleńca, który nie wie, na co się porywa. Był dobrze zbudowany, silny i naturalnie wytrzymały. Kondycję łapał niestandardowo: jeżdżąc po Warszawie na rowerze, wbiegając na ostatnie piętra wieżowca.

Dał powody, by nazywać go odmieńcem. Za swój cel wybrał jedną górę, z którą latami – jak powiedział – nawiązywał osobistą relację. Inspirowała go jej mitologia, związane z nią legendy. Bazy swoich wypraw zakładał w opuszczonych wiejskich chatach pasterzy u podnóży Nanga Parbat. Do wspinaczki potrafił wykorzystywać rolnicze liny zamiast profesjonalnych. Na Nangę uparcie wracał, najpierw w przyjacielem Markiem Klonowskim, potem – po raz ostatni – z lubiącą górski indywidualizm francuską himalaistką Elisabeth Revol. Wyprawy finansował też nietradycyjnie: z pomocą portali crowdfundingowych.

Na dno. Rocznik 1975. Pierwsze lata spędził pod okiem babci w Działoszynie. Matka i ojciec pracowali w Częstochowie i przez jakiś czas byli rodzicami weekendowymi. Tomek chodził w Działoszynie do podstawówki, w której wszędzie go było pełno – koledzy ze szkolnego korytarza zapamiętali jego zapał do zabawy, aktywności. W Działoszynie zrodziło się też jego przywiązanie do przyrody. Przez miasto płynie rzeczka, przy której dzieciaki, w tym Tomek, bawiły się do wieczora. Były przestrzeń, powietrze, młodzi wychowywali się na podwórkach. Babcia Tomka miała podejście raczej liberalne – Tomkowi i jego siostrze dawała sporo swobody. Ale potem przychodził weekend i w domu dziadków pojawiał się ojciec. Zdarzało się, że Tomek się tych powrotów bał.

Wreszcie rodzice mogli sobie pozwolić na sprowadzenie dzieci do Częstochowy.

Pomocnik Historyczny „Himalaiści” (100174) z dnia 07.09.2020; Portrety; s. 44
Reklama