Pomocnik Historyczny

Maluch dla każdego

Fiat 126p. Polski Volkswagen, tylko trochę mniejszy

Maluch, czyli Fiat 126, wystawiony na Długim Targu wzbudził ogromne zainteresowanie wśród mieszkańców Gdańska, grudzień 1972 r. Maluch, czyli Fiat 126, wystawiony na Długim Targu wzbudził ogromne zainteresowanie wśród mieszkańców Gdańska, grudzień 1972 r. KFP
Gdyby szukać materialnego symbolu gierkowskiej dekady, Polski Fiat 126p byłby jak znalazł. To za sprawą tego małego autka zaczęła się w PRL era masowej motoryzacji. Bo samochód – obok własnego mieszkania – miał być najbardziej widomym znakiem dobrobytu Polaków.
Giełda samochodowa w Warszawie, zasilana maluchami, lata 70.Forum Giełda samochodowa w Warszawie, zasilana maluchami, lata 70.

Podanie o samochód. „Szanowny Panie Ministrze! Mam pięćdziesiąt lat, jestem sierotą i jeszcze nigdy nie miałem samochodu”– napisał w podaniu Jeremi Przybora. Był 1969 r., zaś adresatem listu był minister przemysłu ciężkiego. Wbrew pozorom to nie cytat ze scenariusza Kabaretu Starszych Panów, artysta naprawdę prosił o przydział samochodu. Nie jakiegoś specjalnego. Jakiegokolwiek. W tamtych czasach o tym, czy konkretny obywatel zasługuje, by jeździć nowym, własnym autem, decydowali ministrowie.

Pomocnik Historyczny „Dekada Gierka” (100188) z dnia 11.10.2021; Dekada Gierka; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Maluch dla każdego"
Reklama