Przejdź do treści
Maria Tyniec
13 grudnia 2022
Salon

Sztuka i już!

Wystawy, które nas wzruszały, budziły zachwyt

13 grudnia 2022
Teresa Pągowska, Spectra Art Space, Warszawa. Teresa Pągowska, Spectra Art Space, Warszawa. serwis prasowy Fundacji Rodziny Staraków / Spectra Art Space
Kolejka sięgała ronda de Gaulle’a. To byli chętni do obejrzenia zamykanej właśnie wystawy „Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia” w Muzeum Narodowym w Warszawie. Kolejka do sztuki – Budujący widok w czasie polikryzysu.

Nasz wybór nie pokrywa się z najbardziej medialnymi wydarzeniami ani z głośnymi cenowymi rekordami padającymi na aukcjach. Świadomie pominęliśmy też modne, narracyjne płótna. Inaczej dorzucilibyśmy choćby wystawę Jana Eustachego Wolskiego w warszawskim Piktogramie. Kierowały nami inne, bardziej subiektywne kryteria: szukaliśmy wystaw, które na nas po prostu działały – wzbudzały zachwyt, wzruszały, wkurzały, inspirowały.

Przedstawiamy klasyków, ale także artystów, którzy dopiero dobrze się zapowiadają. W rankingu nie brakuje wystaw boleśnie aktualnych, przestrzegających przed wszelkimi przejawami nienawiści i wykluczania. Również takich, które stały się aktualne w obliczu brutalnej agresji rosyjskiej na Ukrainę lub, już po fakcie, świadomie podejmowały temat wojny. Kilka prezentacji dotyczy lęku, utraty i pamięci. Żelaznych tematów Europy Wschodniej.

Można zażartować, gdyby nie było to tragiczne, że nie uporaliśmy się jeszcze z traumami nazizmu, komunizmu, transformacji, a mamy nowe – związane z kryzysem finansowym i energetycznym, niezrównoważonym rozwojem, widmem katastrofy klimatycznej, gwałtownymi przemianami społecznymi i kulturowymi. Jest ich tyle, że ekonomista Adam Tooze mówi o polikryzysie. Znów musimy się mierzyć z niepewną przyszłością. Na szczęście – mamy sztukę.

1. Teresa Pągowska, Spectra Art Space, Warszawa. Swoje prace komponowała i malowała zamaszyście, lekko. Sylwetki, głównie kobiet, pozbawiała szczegółów, a kolor stosowała z bezkonkurencyjnym wyczuciem i precyzją. Ekspozycję – homage dla wielkiej malarki – zorganizowano w rocznicę słynnej wystawy „Fifteen Polish Painters” w MoMA w 1961 r., w której brała udział 35-letnia wówczas Pągowska.

Anish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko.Jacek KucharczykAnish Kapoor, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko.

2.

Salon 13/2022 (100204) z dnia 12.12.2022; Polskie wystawy 2022; s. 28
Oryginalny tytuł tekstu: "Sztuka i już!"
  • dizajn

Maria Tyniec

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.