Przejdź do treści
Stefania Olbrycht
28 listopada 2023
Salon

Turystyka na sterydach

Overtourism, czyli turystyka na sterydach

28 listopada 2023
Dostęp do dóbr światowej kultury jest prawem każdego. Ale już komfortowy dostęp do nich okazuje się przywilejem. W 2018 r. łączna liczba zwiedzających paryski Luwr przebiła magiczną granicę 10 mln (10,2 mln). Dostęp do dóbr światowej kultury jest prawem każdego. Ale już komfortowy dostęp do nich okazuje się przywilejem. W 2018 r. łączna liczba zwiedzających paryski Luwr przebiła magiczną granicę 10 mln (10,2 mln). Mika Baumeister / Unsplash
Sezon wakacyjny już dawno minął, za oknem coraz ciemniej. Na szczęście zawsze możemy spojrzeć na zdjęcia z letnich wyjazdów, przenieść się wspomnieniami do urokliwej Wenecji czy do pełnych arcydzieł sal muzealnych. Magiczny nastrój psuje tylko on – bohater pierwszego planu – kark.

Overtourism. Czym jest to zjawisko, dowiemy się z Wikipedii w ośmiu językach. Angielskim, włoskim, niemieckim, francuskim, holenderskim..., ale nie w polskim. Czyżby ten problem nas nie dotyczył? Światowa Organizacja Turystyki definiuje overtourism jako „wpływ turystyki na miejsce docelowe lub jego część, co negatywnie oddziałuje na postrzeganą jakość życia obywateli i/lub jakość doświadczeń odwiedzających”. Sztandarowymi ofiarami zjawiska są miasta takie jak Wenecja, Dubrownik czy Barcelona. W Polsce jest to Kraków.

Mona Lisa strajkuje

Przeskalowana turystyka to zjawisko, które można obserwować nie tylko pod gołym niebem. W maju 2019 r. pracownicy obsługi i ochrony Luwru rozpoczęli strajk, chcąc zwrócić uwagę na bezprecedensowe pogorszenie się warunków ich pracy, spowodowane rekordową liczbą zwiedzających. Francuzi znani są z zamiłowania do strajków, jednak w tym wypadku trudno odmówić im racji.

W 2018 r. łączna liczba zwiedzających paryskie muzeum przebiła magiczną granicę 10 mln (było ich 10,2 mln). To aż o 25 proc. więcej niż w poprzedzającym roku (8,1 mln). Dział prasowy Luwru donosi, iż jednym z trzech głównych powodów takiego skoku był udostępniony w 2018 r. klip do utworu Apes**t duetu Beyoncé i Jay-Z, zrealizowany w całości w salach i na dziedzińcu muzeum.

Jeśli dziś, w XXI wieku, ktoś nadal broni granicy między tzw. sztuką wysoką a popkulturą, powinien zmienić zdanie – już sam wspomniany teledysk oraz jego następstwa świadczą o tym, że podział ten dawno przestał być aktualny.

Byle nie do Amsterdamu

Późną wiosną mijającego roku, gdy wśród osób interesujących się sztuką miejsce zwyczajowego „Cześć, co u Ciebie?” zajęło „Czy byłeś już na Vermeerze?”, rozgorzała burzliwa dyskusja.

Salon 16/2023 (100216) z dnia 27.11.2023; Zjawisko; s. 22
Oryginalny tytuł tekstu: "Turystyka na sterydach"
  • dizajn

Stefania Olbrycht

Reklama
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.