Dom artysty Othmara Prennera powstał na fundamentach starej chaty, ale dopiero jego nowoczesna nadbudowa – surowa i minimalistyczna – pozwoliła dyskretnie wtopić go w strome alpejskie zbocza. Przyobleczony w barwy ochronne najpiękniej wygląda jesienią.
Wszyscy potrzebujemy swojego miejsca na ziemi.
Forma i funkcja muzeum od początku XX wieku poddawane były wnikliwej krytyce. Gdy awangardziści nawoływali do ich spalenia, a Theodor W. Adorno wskazywał na konotacje semantyczne słów muzeum i mauzoleum, potencjał instytucji wydawał się bliski wyczerpaniu.
Nieszczelne granice ludzkich państw. Relacja z otwarcia wystawy w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Sezon wakacyjny już dawno minął, za oknem coraz ciemniej. Na szczęście zawsze możemy spojrzeć na zdjęcia z letnich wyjazdów, przenieść się wspomnieniami do urokliwej Wenecji czy do pełnych arcydzieł sal muzealnych. Magiczny nastrój psuje tylko on – bohater pierwszego planu – kark.
Pewien znawca miast ogłosił, że wszystko, co potrzebne w codziennym życiu, dobrze jest mieć w zasięgu krótkiego spaceru. Ideę w lot podchwycili politycy. To wystarczyło. Jak kraj długi i szeroki, rozgorzały spory urbanistyczne o wolność, komfort, cztery kółka i 15-minutowe miasto.
We wrześniu Alejandro Aravena przyjechał do Polski na zaproszenie firmy Geberit, by wziąć udział w konferencji poświęconej architekturze humanitarnej. udzielił też „Salonowi” wywiadu, w którym opowiada o swojej filozofii projektowania.
Instalacja malarska Design for the Sky Jana Tyńca sprawiła, że mieszkanie nabrało wyrazistości. To z jej powodu ściana jest granatowa, sofa zielona, a w tle pojawił się neutralny beż. Przecież kolory nigdy nie chadzają samotnie.
Czy jest coś szczególnego w sztuce tworzonej przez kobiety? Ponoć twórczość nie ma i nie powinna mieć płci. Odzwierciedla jednak panujące warunki społeczne, komentuje rzeczywistość, zdradza doświadczenie życiowe. A wtedy okazuje się, że kobieca perspektywa wciąż różni się od męskiej.
Jedni artyści zwijają płótna i pakują farby, inni ruszają tylko z bagażem podręcznym. Mają mnóstwo pomysłów, ale są też otwarci na poszukiwanie nowych inspiracji. Wyjazd na rezydencję artystyczną wymaga sporo przygotowań, jednak korzyści jest jeszcze więcej.
Adriano Berengo – wenecjanin, który stworzył rynek sztuki szkła. Współpracuje z najwybitniejszymi twórcami. Ai Weiwei, Tony Cragg, Laure Prouvost to ledwie początek imponującej listy. Na Murano założył studio, w którym powstają szklane arcydzieła. Rozsławianiem ich zajmuje się Fondazione Berengo. Temu służy też wymyślona przez Adriano wystawa Glasstress, która podróżuje po całym świecie, wracając na wyspę na czas Biennale.
Stanisław Baj, rocznik 1953, tworzy sztukę, która działa jak odtrutka na współczesny cywilizacyjny chaos. Sięga do źródeł symboli zakorzenionych w odwiecznych prawach natury. Szuka istoty rzeki. Pogodzony z nurtem życia, skupiony na sprawach ostatecznych, dzieli się swoim mistycznym przeżyciem oraz spokojem.
Architekci Tomasz Bekas i Jakub Wichtowski postawili na eksplorację lokalnego kontekstu w wymiarze i symbolicznym, i materialnym. Āderu Namas to projekt rezydencji artystycznej, której funkcjonalność wynika z zatarcia granicy między wnętrzem a zewnętrzem, naturą a sztuką.
To leżące na krańcu Polski portowe miasto, z gwiaździstymi placami jak w Paryżu, dynamicznie się zmienia. Architekt Robert Konieczny, którego pracownia KWK Promes stworzyła w centrum jedną z najbardziej znaczących przestrzeni publicznych, oprowadza nas po mieście. Opowiada o jego historii i nowych architektonicznych ikonach.
Rewitalizowanie zamiast wyburzania starych budynków staje się normą, przede wszystkim z powodów ekologicznych. Projekty warszawskich wnętrz publicznych zgłoszone do finału Nagrody Specjalnej Magazynu „SALON”, w ramach Nagrody Architektonicznej „Polityki”, to przykłady ciekawych, odświeżających obiekty adaptacji.
Wszystko zaczęło się w Prowansji – jego firma budowlana podjęła się rewitalizacji zabytkowej powozowni z XVIII stulecia, w której powstały apartamenty na wynajem. Dziś Dariusz Surynt, prezes zarządu grupy Górskie Resorty, zarządza aktywami spółek z branż budowlanej i hotelowej, szacowanymi na kilkaset milionów złotych.
Mądre technologie odpowiadają na ludzkie potrzeby i są zrozumiałe w kontekście wyzwań klimatycznych i nowych zwyczajów.
Czy da się połączyć sprawnie działający kuchenny ekosystem z niemarnowaniem żywności? Oczywiście tak! Technologia może pomóc, ale konieczna jest także zmiana naszych nawyków.
Zapewne każdy z miłośników pięknych przedmiotów wie, że historia europejskiej porcelany rozpoczęła się w Miśni.
Zmieniamy myślenie. Utartym schematom działania nadajemy nowy kierunek.
Na początek
Wszyscy potrzebujemy swojego miejsca na ziemi.