POLITYKA – jaka jest, jaka będzie

Pod dobrą firmą
„Co tam panie w Polityce?”– po 60 latach od powstania tygodnika możemy z dumą odpowiedzieć: trzymamy się mocno.
Siedziba redakcji przy ulicy Słupeckiej w Warszawie
Tadeusz Późniak/Polityka

Siedziba redakcji przy ulicy Słupeckiej w Warszawie

Zespół POLITYKI na tarasie w siedzibie redakcji
Tadeusz Późniak/Polityka

Zespół POLITYKI na tarasie w siedzibie redakcji

Niezależne dziennikarstwo wymaga zdrowych fundamentów biznesowych. Tymczasem ostatnie lata to wyjątkowo trudny czas na rynku mediów. Dodatkowo w bardzo wymagającym i konkurencyjnym segmencie tygodników zmiana władzy w Polsce w 2015 r. otworzyła pole do tzw. miękkiej cenzury (ang. soft censorship), która w dużym skrócie polega na faworyzowaniu przy rozstrzyganiu publicznych przetargów (również tych, przy których w grę wchodzą środki unijne) mediów sprzyjających rządowi i pomijaniu tych, które są nastawione krytycznie. To kolejny dowód na podejmowane przez PiS próby wywierania presji na media komercyjne.

W tym trudnym otoczeniu rynkowym i politycznym sytuacja POLITYKI wciąż jest stabilna i bezpieczna. Przyjęta przez nas na początku przemian wolnorynkowych w Polsce strategia samowystarczalności ekonomicznej, jako fundamentu dla niezależności tygodnika, znakomicie się przez te wszystkie lata sprawdziła.

W dużej części przyczyniła się do tego zmiana formy prawnej podmiotu, który wydaje POLITYKĘ. Od 1990 r. była to spółdzielnia pracy, w 2013 r. wszyscy jej członkowie zdecydowali o przekształceniu kooperatywy w bardziej elastyczną formę spółki komandytowo-akcyjnej. Za dość skomplikowaną nazwą kryje się zwyczajna spółka pracownicza. Wszystkie w niej udziały należą do zatrudnionych w wydawnictwie osób – dziennikarzy, redaktorów, a także szefów poszczególnych pionów. Status prawny POLITYKI był tworzony z myślą o zapewnieniu tygodnikowi pełnej niezależności od jakiejkolwiek zewnętrznej władzy, politycznej czy ekonomicznej, miał też – co się sprawdziło – ułatwić kierowanie coraz bardziej rozbudowującą się firmą.

Przy jubileuszowej okazji podziękowania. Wiemy, że bez profesjonalnego i sprawnego zaplecza w postaci działów finansowych, administracyjnych, pionu wydawniczego i biura reklamy, bez oddania i pasji naszych pracowników i współpracowników, ale także wieloletnich kontrahentów i partnerów firmy (drukarnia QuadGraphics, wszyscy kolporterzy) POLITYKA nie byłaby tym, czym jest dzisiaj: połączeniem zobowiązującej tradycji z gotowością do eksperymentowania w obszarze nowych mediów.

Nasze wydawnictwa. Dzięki lojalności czytelników – POLITYKA umocniła się w 2016 r. na pozycji lidera sprzedaży. Z wynikiem niemal 120 tys. średnio sprzedanych egz. na wydanie jesteśmy, już po raz kolejny w ostatnim dziesięcioleciu, najchętniej kupowanym tygodnikiem opinii. Cieszy druga pozycja „Newsweeka Polska”. Oba tygodniki sprzedają łącznie więcej egzemplarzy niż wszystkie razem wzięte pozostałe tytuły zaliczane do segmentu tygodników opinii. POLITYKA jest też liderem w sprzedaży wydań cyfrowych. Już prawie 13 tys. naszych czytelników korzysta z cotygodniowej lektury POLITYKI za pośrednictwem aplikacji na Kindle’a, iPada oraz Polityki Cyfrowej. Ale przedsiębiorstwo POLITYKA nie ogranicza się dziś tylko do wydawania tygodnika.

Ważną pozycją są nasze wydawnictwa specjalne. Pierwsze ich płatne edycje ukazały się w 2009 r. Wcześniej publikacje tego rodzaju przez kilka lat były dołączane do tygodnika jako bezpłatne dodatki. Do tej pory opublikowaliśmy 100 takich wydawnictw specjalnych – każde w objętości pokaźnej książki – które sprzedały się w łącznym nakładzie ponad 2,5 mln egz. 24 z nich to „Poradnik Psychologiczny JA MY ONI” pod redakcją Ewy Wilk, propagujący wiedzę z dziedziny psychologii, a także antropologii, socjologii, filozofii, psychiatrii. Do 35 powiększył się zbiór popularnonaukowych monograficznych „Pomocników Historycznych” powstający pod redakcyjną opieką Leszka Będkowskiego. W 2015 r. uruchomiliśmy dodatkową serię „Pomocniki Historyczne – Biografie”, w której wydaliśmy dotychczas cztery tytuły. Cieszący się niesłabnącym powodzeniem „Niezbędnik Inteligenta” miał do tej pory 17 edycji. Na czas ferii zimowych i letnich urlopów wydajemy zbiór szarad i zadań logicznych „Omnibus” (11 wydań).

FORUM. Od 2013 r. „Forum” – nasz drugi tytuł prasowy – ukazuje się jako dwutygodnik. Zmienił się wygląd i zawartość pisma – obok zamieszczania przedruków z prasy zagranicznej pojawiły się własne opracowania i artykuły. Bardzo nas cieszy świetnie przyjęte przez czytelników pierwsze wydanie specjalne „Forum” – „Świat i ludzie 2017”, które ukazało się na przełomie 2016/17 r.

Nasze filmy. W poszukiwaniu nowych form obecności na rynku POLITYKA w 2014 r. rozpoczęła dodawanie filmów do podstawowego wydania. W ofercie znalazły się do tej pory 24 filmy fabularne i 8 dokumentów. Staramy się proponować naszym czytelnikom ambitne kino komercyjne, filmy wyróżniane najważniejszymi nagrodami przemysłu filmowego, ale także kino autorskie i nasze własne produkcje, jak choćby filmy naszego dziennikarza naukowego Karola Jałochowskiego, poświęcone najwybitniejszym współczesnym uczonym. Łącznie sprzedaliśmy z POLITYKĄ prawie pół miliona filmów na DVD. Wszystkie wydawane przez nas publikacje, serie książkowe i filmy można nabyć w naszym sklepie internetowym www.skleppolityki.pl.

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną