Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Historia

Biesy polskie

Przedwojenni komuniści: kim byli i jacy byli

Zmiana patrona ulicy – stara przekreślona tablica Władysława Hibnera i nowa z nazwą Komunistycznej Partii Polski, Nowa Huta, Kraków, 1959 r. Zmiana patrona ulicy – stara przekreślona tablica Władysława Hibnera i nowa z nazwą Komunistycznej Partii Polski, Nowa Huta, Kraków, 1959 r. Andrzej Wiernicki / EAST NEWS
Nigdy nie zrozumiemy przedwojennych komunistów i wyborów, jakich dokonywali, jeśli nie podejmiemy wysiłku, by dostrzec w nich ludzi – opowiada prof. Andrzej Friszke, historyk, autor książki „Państwo czy rewolucja”.
Karol Radek (stoi w środku pod literą „K” w górnym napisie) z innymi agitatorami komunistycznymi w Baku, 1930 r.Getty Images Karol Radek (stoi w środku pod literą „K” w górnym napisie) z innymi agitatorami komunistycznymi w Baku, 1930 r.

TOMASZ TARGAŃSKI: – W powszechnej świadomości Polaków komuniści to zdrajcy i zbrodniarze. Ale wielu z nich pochodziło z patriotycznych domów, często byli zanurzeni w tradycji romantycznej. Jaka była ewolucja ideowa polskich komunistów?
ANDRZEJ FRISZKE: – Polski komunizm, podobnie jak polska idea niepodległościowa, wziął się z marzenia. W przypadku komunistów było to marzenie o budowie nowego, sprawiedliwego społeczeństwa, wolnego od wyzysku, konfliktów religijnych i narodowościowych. Komuniści wierzyli, że taki świat jest nie tylko możliwy, ale wręcz konieczny. Drogą do tego celu było obalenie dotychczasowego porządku ekonomiczno-społecznego, i to obalenie go w całości, począwszy od systemu kapitalistycznego, a na państwach narodowych kończąc.

Z kolei marzeniem drugiej części polskiej lewicy – socjalistów – była niepodległość i zbudowanie państwa sprawiedliwego społecznie. Podkreślali oni konieczność szerokiego ludowładztwa, praw obywatelskich, radykalnego ograniczenia kapitalizmu – wszystko to miało się zrealizować w odbudowanym państwie polskim, ponieważ tylko ono ich zdaniem mogło zapewnić robotnikom awans społeczny i polityczny. Oba te nurty narodziły się w latach 90. XIX w., a ich spór zawierał się w pytaniu: państwo czy rewolucja? Zdaniem socjalistów niezbędnym elementem zmiany była niepodległość. Komuniści ją odrzucali i chcieli rewolucji.

Co w takim razie przyciągało do komunizmu takich ludzi, jak Feliks Kon czy Karol Radek? Z ich biografii wynika, że polski patriotyzm był przystankiem na drodze do marksizmu.
Tak, ale nie była to postawa typowa wśród polskich komunistów. Drogi do radykalnego marksizmu były różne. W książce cytuję np. listy młodego Feliksa Dzierżyńskiego do siostry, z których wyłania się obraz człowieka wydobywającego z ewangelii bezkompromisowo interpretowany postulat równości ludzi.

Polityka 40.2020 (3281) z dnia 29.09.2020; Historia; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Biesy polskie"
Reklama