Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Historia

Penetracja kulturowa

Homoerotyka w antyku. Jak to się stało, że na półtora tysiąca lat zeszła do podziemia

Scena homoerotyczna na etruskiej amforze czarnofigurowej z V w. p.n.e. Scena homoerotyczna na etruskiej amforze czarnofigurowej z V w. p.n.e. Alamy / BEW
Jak starożytni postrzegali zachowania homoerotyczne, tłumaczą dr hab. Paweł Sawiński i prof. dr hab. Andrzej Wypustek, autorzy książki „Homoseksualność i homoerotyzm w świecie starożytnym”.
Antinous, kochanek cesarza Hadriana,
posąg rzymski z II w.UIP/Getty Images Antinous, kochanek cesarza Hadriana, posąg rzymski z II w.

AGNIESZKA KRZEMIŃSKA: – O Grekach „kochających inaczej” napisano tomy, w zeszłym roku wyszła książka prof. Włodzimierza Lengauera „Eros Greków”. Jaką lukę chcieliście uzupełnić?
ANDRZEJ WYPUSTEK: – Pokazać antyk w całej złożoności, a nie w wersji „wyczyszczonej” czy wręcz okaleczonej przez chrześcijaństwo. Z tego idealnego obrazu homoerotyka została wyrugowana, pomimo że stanowiła ważny, kulturotwórczy element. Bez wiedzy o niej nie zrozumiemy ani grecko-rzymskiej sztuki, ani literatury, ani Platona. Zależało mi też, by pokazać, jak antyczni próbowali zrozumieć i tłumaczyć nieheteronormatywność. Poza tym opisuję zjawisko homoerotyki w Rzymie, która jest mniej znana niż grecka, a na pewno nie mniej ciekawa.

PAWEŁ SAWIŃSKI: – Od lat prowadzę wykłady o życiu codziennym w starożytności, w tym homoseksualności, i wiem, że nie ma w polskim piśmiennictwie syntezy na ten temat, która byłaby przeznaczona dla szerszego grona odbiorców i która obejmowałaby nie tylko antyk, ale i Bliski Wschód. Informacje rozproszone są w różnych książkach i artykułach, w których badacze spierają się co do pryncypiów.

Na przykład jakich?
P.S.: – Weźmy sumeryjski epos o Gilgameszu. Podczas gdy jedni uważają wypowiedź matki bohatera, że Gilgamesz będzie swego przyjaciela Enkidu „kochał jak żonę, pieszcząc i obejmując”, jako dowód ich relacji erotycznej, inni twierdzą, że był to sposób wyrażania przyjacielskich więzi w starożytnej Mezopotamii, bo w micie obydwaj herosi przedstawieni są jako osoby heteroseksualne.

To jak na Bliskim Wschodzie postrzegano nieheteronormatywny seks?
P.S.: – Różnie. Restrykcyjne prawa asyryjskie karały go surowo, ale byli kapłani kalû, którzy jako męskie prostytutki oddawali się mężczyznom w ramach kultu bogini Isztar.

Polityka 11.2024 (3455) z dnia 05.03.2024; Historia; s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Penetracja kulturowa"
Reklama