Kraj

Co dalej z mediami?

Polskie media w obliczu kryzysu

To może być rok wielkich, rewolucyjnych zmian w polskich mediach. Właściwie we wszystkich ich sektorach, rodzajach i gatunkach występuje wiele niekorzystnych i niepokojących zjawisk i procesów.

Mają one źródła w globalnej, cywilizacyjnej rewolucji technologicznej, której na imię Internet, a która wystawia na ciężki egzamin dotychczasowe tradycyjne sposoby komunikowania społecznego. To nie tylko prasa pisana, także dotychczasowe stacje telewizyjne (może nie radio, które się jakoś jeszcze broni) stają przed dramatycznym wyzwaniem, jak się dostosować do nowych wyzwań i czy w ogóle jest to możliwe.

Pytania te będą tym bardziej dramatyczne, im ciężej kryzys będzie godził w media w sensie czysto ekonomicznym. Dochody z reklam spadają w tempie przyspieszonym, odbiorcy gdzieś znikają, kasa coraz bardziej się kurczy. Wielcy nadawcy telewizyjni w Polsce bądź szukają jakichś nowych pól rozwoju poprzez ucieczkę ze starych (Polsat), bądź przebudowują strukturę swojej własności (TVN), bądź w ogóle szukają jakichś rozpaczliwych sposobów przetrwania na rynku (telewizja publiczna).

Tradycyjna prasa właściwie wszędzie, we wszystkich wydawnictwach i redakcjach, także przechodzi przez program przymusowego oszczędzania, który jak na razie polega przede wszystkim na cięciu kosztów, obniżkach płac, zwalnianiu, często grupowym, na głębokich restrukturyzacjach. Nie jest dobrze i zapewne będzie jeszcze gorzej. Jest też tak, że prasa zawsze najszybciej odczuwa koszty kryzysu, jest niezwykle czułym barometrem rynku; najwolniej też wychodzi z kryzysu.

Pod tym ciężarem może w nadchodzącym roku mniej ważne będą podziały ideologiczne i polityczne polskich mediów, które naznaczyły je w poprzednich sezonach. One oczywiście nie zanikną, będą miały swoje nowe odsłony i pola bitew, ale to będzie trochę gra znaczonymi kartami, niczego szczególnie nowego nie należy się tu spodziewać. Z góry wiadomo, co i kto napisze, co powie w 2012 r. Artykuły i polemiki do nich można pisać już dzisiaj. Na cały rok.

Więcej na ten temat
Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Osamotnienie – dżuma współczesności?

Mamy w Polsce 5 mln jednoosobowych gospodarstw domowych. Na razie co czwarte gospodarstwo. W 2035 r. – co trzecie.

Ewa Wilk
08.02.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną