Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kraj

Władzę skala protestu mediów zaskoczyła. Jak się broni?

Dygnitarze obecnej władzy, włącznie z prezydentem Dudą, robią jak zwykle w sytuacji kryzysowej dobrą minę do złej gry. Dygnitarze obecnej władzy, włącznie z prezydentem Dudą, robią jak zwykle w sytuacji kryzysowej dobrą minę do złej gry. Bartosz Bańka / Agencja Gazeta
Dygnitarze władzy, włącznie z prezydentem Dudą, robią jak zwykle dobrą minę do złej gry. Propaganda i prorządowe media usiłują na kryzys odpowiedzieć trzema „przekazami dnia”.

Nie, to nie jest histeria. Protest 40 polskich nadawców i wydawców mediów wynika z dwóch powodów – z obawy przed skutkami projektu pobierania „składki” od reklam w nich zamieszczanych i z braku zaufania do obecnej władzy. Reakcja jej przedstawicieli pokazuje z kolei dwie rzeczy – że władza jest zaskoczona skalą i skutecznością protestu, a mimo to nie zamierza go odłożyć do legislacyjnego archiwum, tylko przeczekać. Mamy więc kolejny kryzys wywołany nie przez media ani opozycję, tylko przez rządzących. Od tego, jak się rozwinie i zakończy, zależy przyszłość mediów wolnych od nacisków władzy.

Jerzy Baczyński: Protest mediów

Budapeszt w Warszawie

Dygnitarze obecnej władzy, włącznie z prezydentem Dudą, robią jak zwykle dobrą minę do złej gry. Propaganda rządowa i prorządowe media usiłują na kryzys odpowiedzieć trzema „przekazami dnia”: że to „histeria”, a nie wojna z niezależnymi od władzy mediami; że sprawa jest na etapie „prekonsultacji”, a inne państwa UE też mają problem z właścicielami wielkich platform cyfrowych i dążą do tego samego co rząd Morawieckiego, czyli do ich opodatkowania.

To akurat prawda, ale problem w Polsce polega na tym, że protestujący po prostu nie wierzą w oficjalne deklaracje PiS. Nauczyło ich tej nieufności ponad pięć lat rządów „zjednoczonej prawicy”, która jedno mówi, drugie robi. Jedno obiecuje, drugie wprowadza lub nie wprowadza w życie. Nieufność wynika też z uważnej obserwacji rzeczywistości, w tym polityki wobec mediów prowadzonej przez

  • media
  • Reklama