Sporo nowego światła na życie polskiej emigracji, która wyjechała na Wyspy w ostatnich latach rzuca sondaż MIGPOL (Badanie sondażowe wśród obywateli polskich zamieszkałych w Wielkiej Brytanii i Irlandii) przeprowadzony we wrześniu tego roku na grupie 1100 rodaków przez dwójkę socjologów - Michała Garapicha i Dorotę Osipovič z MIG Research (więcej o autorach - pod tekstem). Jego fragmenty publikujemy jako pierwsi.
Jak żyją?
Zgodnie z założeniem, 80 proc. respondentów to ludzie w wieku 18-35 lat. Pozostałe 20 proc. stanowią osoby w wieku 36-62 lata. 55 proc. to mężczyźni. Respondenci stanowią grupę dobrze wykształconą - niemalże 90 proc. ma przynajmniej średnie wykształcenie (zawodowe lub ogólnokształcące), w tym 9 proc. może się pochwalić licencjatem, a 22 proc. dyplomem magistra.
Zdecydowana większość, około 90 proc. respondentów wynajmuje swoje mieszkanie. Około 57 proc. wynajmuje mieszkanie osobiście od właściciela prywatnego, około 30 proc. mieszka w charakterze podnajemcy i około 3 proc. wynajmuje swoje lokum od pracodawcy. Tylko nieliczni polscy migranci spłacili lub spłacają kredyt mieszkaniowy (4 proc.). Przeciętny polski migrant dzieli swą przestrzeń mieszkalną z ponad trzema innymi osobami.
Ile zarabiają?
Ponad 75 proc. respondentów jest zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin, 21 proc. ma status samozatrudnionych, 12 proc. pracuje w niepełnym wymiarze godzin. Zwraca uwagę wysoki stopień aktywności ekonomicznej polskich migrantów.
Mediana zarobków respondentów irlandzkich wyniosła 1600 euro miesięcznie po odliczeniu podatków (50 proc respondentów zarabia 1600 euro lub mniej; 50 proc. zarabia 1600 euro i więcej); mediana zarobków miesięcznych netto respondentów brytyjskich wyniosła 1100 GBP.
Jak wydają pieniądze?
W Wielkiej Brytanii i Irlandii najwięcej respondentów przeznacza swoje zarobki na potrzeby codzienne (90 proc). 42 proc. wydaje zarobione pieniądze na rozrywkę i podróże, a 30 proc. respondentów oszczędza.
Najczęstsze wydatki | na potrzeby codzienne, przeżycie rodziny | 90.3% |
| na kupno / budowę / spłatę nieruchomości | 5.4 % |
| na biznes własny | 5.8 % |
| na edukację dzieci lub własną | 17.3 % |
| na oszczędności lub inne inwestycje | 30.1 % |
| na rozrywkę, podróże | 41.9 % |
| na coś innego | 4.0 % |
Procenty nie sumują się do 100%, bo respondenci mogli podać więcej niż jedną opcję
Jaką część miesięcznych zarobków zazwyczaj wydaje Pan/Pani w Polsce osobiście lub przekazuje Pan/Pani rodzinie/znajomym w Polsce?
nikłą (bliską zeru) | 35.3 % |
ok. jedną dwudziestą (5%) | 12.8 % |
ok. jedną dziesiątą (10%) | 14.5 % |
ok. jedną czwartą (25%) | 11.6 % |
ok. jedną trzecią (33%) | 5.7 % |
ok. połowę (50%) | 9.2 % |
ponad połowę (51% i więcej) | 11.0 % |
Czy pójdą głosować?
Ostatnia część badania dotyczyła preferencji politycznych i uczestnictwa w wyborach parlamentarnych 21 października 2007 roku.
UWAGA: Sondaż przeprowadzono przed rozpoczęciem cyklu wizyt polityków polskich do Wielkiej Brytanii i Irlandii oraz następujących po nich wzmożonych debatach w mediach polskich dotyczących roli polskich migrantów w wyborach.
Zagadnienia dotyczące preferencji politycznych respondentów badacze rozpoczęli od używanego przez Centrum Badania Opinii Społecznej pytania odnoszącego się do poczucia sympatii, bliskości wobec ugrupowań politycznych w Polsce. Odpowiedź niekoniecznie oznaczała, iż dany respondent oddał głos lub go nie oddał na wskazaną partię, lub iż zamierza to uczynić w najbliższych wyborach.
Wynik jednak wskazuje na stopień odrzucenia polskich partii politycznych przez respondentów w o wiele większym stopniu niż ma to miejsce w przypadku respondentów w Polsce (w nawiasach podajemy rezultat z badania CBOS przeprowadzonego w kwietniu 2007 roku)
Czy wśród polskich partii politycznych jest taka, którą uważą Pan/Pani...
za bliską sobie | 12% (33% wg CBOS) |
za nieco bliższą niż inne | 15% (13% wg CBOS) |
nie ma takiej partii | 73% (54% wg CBOS) |
Partia | Bliska | Nieco bliższa niż inne % |
LiD | 15.5 | 17.8 |
PO | 38.5 | 52.8 |
PiS | 19.6 | 11.0 |
Samoobrona | 5.4 | 2.5 |
UPR | 5.4 | 1.8 |
Partia Kobiet | 4.1 | 4.9 |
Respondenci na Wyspach wykazują znacząco mniejszą chęć partycypacji w wyborach powszechnych niż respondenci w Polsce - jedynie 37.6 proc. ankietowanych deklaruje udział w wyborach (wedle sondażu z 3.10.2007 wykonanego przez OBOP, w Polsce udział w wyborach deklaruje 47 proc), przy 16 proc. niezdecydowanych.
Gdyby w najbliższą niedzielę odbyły się wybory do Sejmu i Senatu, to na kandydatów której partii Pan/Pani by głosował?
Partia | % | |
| Lewica i Demokraci (koalicja SLD+SdPl+UP+PD) | 12.9 |
| Liga Polskich Rodzin | 1.5 |
| LiS (LPR i Samoobrona) | 1.0 |
| Partia Kobiet | 5.3 |
| Platforma Obywatelska | 50.0 |
| Polska Partia Pracy | 0.7 |
| Polskie Stronnictwo Ludowe | 0.7 |
| Prawo i Sprawiedliwość | 12.6 |
| Samoobrona RP | 1.9 |
| UPR | 2.4 |
| Inna | 2.2 |
| Nie wiem/niezdecydowany | 8.7 |
Wybory 2005 a wybory 2007 - zmiany frekwencji i preferencji wyborców
Około jedna czwarta osób (25 proc.), które brały udział w poprzednich wyborach nie zamierza wziąć udziału w zbliżających się wyborach, a około 16 proc. jest jeszcze niezdecydowanych czy odda głos. Ciekawe jest jednak również to, że około jedna czwarta spośród tych, którzy nie brali udziału w poprzednich wyborach zamierza głosować w najbliższych.
Widać więc tutaj dwie odrębne grupy elektoratu: grupę zniechęconych (ci, co poprzednio brali udział, a teraz nie zamierzają) i grupę zaktywizowanych wyborców (ci, co poprzednio nie brali udziału w wyborach, a teraz zamierzają).
| Czy brał Pan/Pani udział w wyborach do Sejmu i Senatu we wrześniu 2005? |
| ||
Tak | Nie | Razem | ||
Gdyby w najbliższą niedzielę odbyły się wybory do Sejmu i Senatu, to czy wziąłby Pan/Pani udział w głosowaniu? | Tak | 59.4% | 25.8% | 37.5% |
Nie | 24.9% | 57.9% | 46.4% | |
Trudno powiedzieć / niezdecydowany | 15.6% | 16.3% | 16.1% |
Wśród zniechęconych przeważają byli wyborcy PO (43 proc.), PiSu (35 proc.), Samoobrony (7 proc.) i SLD (6 proc.). Zaktywizowani wyborcy planują zaś oddać swój głos przede wszystkim na PO (49 proc.). W dalszej kolejności są LiD (14 proc.), PiS (8 proc.), Partia Kobiet (6 proc.) i około 11 proc. zaktywizowanych wyborców jest jeszcze niezdecydowanych na kogo odda swój głos. Zatem można wywnioskować, że o ile zniechęcenie polityką dotknęło elektorat dwóch głównych partii w podobnym stopniu, to w przypadku zaktywizowanych wyborców Platforma Obywatelska wykazuje wyraźną przewagę nad pozostałymi partiami.
Patrioci konsumenci
O ile polskich migrantów patriotyzm niespecjalnie dotyczy w sensie obywatelskim, to w sensie konsumpcyjnym - jak najbardziej. Niemal wszyscy respondenci (94.6 proc.) przyznali, iż w ostatnich trzech miesiącach kupowali polskie produkty. Najbardziej poszukiwanym przez migrantów produktem okazał się - nomen omen - chleb.
Opracował: Paweł Wrabec
Raport MIG Research w wersji dokumentu pdf.
O AUTORACH
Michał P. Garapich - antropolog społeczny; doktorant Instytutu Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik naukowy centrum badawczego CRONEM (Center for Research on Nationalism, Ethnicity and Multiculturalism) na Roehampton University i Uniwersity of Surrey
Dorota Osipovic - socjolog, doktorantka School of Slavonic and East European Studies, na University College London. Zajmuje się problematyką badań nad migracjami
WIĘCEJ
- Martyna Bunda "Dziura po emigrantach" (P 28/2006) Raport
- Martyna Bunda "Rzeczpospolita Brytyjska" (P 24/2006)
- Joanna Solska "Na walizkach" (P 39/2007)
- Joanna Solska "Niezbędnik emigranta" (P 35/2007)
- Sylwia Chudak "Zmienić mopa na laptopa" (P 37/2007)