Poznaj laureatów Oscarów 2010 we wszystkich kategoriach
Oscary 2010: "Avatar" wielkim przegranym
No i po 82. ceremonii rozdania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Czerwone dywany przed Kodak Theatre zostały zwinięte, a my możemy się na spokojnie przyjrzeć tegorocznym laureatom.
Zacznijmy od rodzimej działki. Duże nadzieje nasza widownia wiązała z Bartoszem Konopką i jego „Królikiem po berlińsku”, jedynym polskim akcentem w tej edycji Oscarów. Był nominowany w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy. Mimo mocno zaciśniętych kciuków widzów i pewności polskich krytyków co do zwycięstwa "Królika", symboliczna historia upadku Muru Berlińskiego statuetki nie zdobyła (wygrał "Music by Prudence", traktujący o niepełnosprawnej piosenkarce z Zimbabwe). Jednak już sama nominacja dla Konopki to duże wyróżnienie, dlatego reżyser nie powinien być specjalnie rozczarowany.
Wieczór (u nas: noc, z powodu różnicy czasu) ceremonii wręczenia tegorocznych Oscarów obfitował także w liczne kontrowersje. Jeszcze przed ceremonią wybuchł skandal, kiedy wyszło na jaw, że producent filmu "The Hurt Locker" (W pułapce wojny), Nicolas Chartier, zaspamował skrzynki wszystkich członków Oscarowego jury, namawiając ich do oddania głosu na jego dzieło, a nie na "500 milionów dolarów" (w domyśle: "Avatar" i jego budżet). Producent za karę dostał zakaz wstępu na imprezę.
"Avatara" i "The Hurt Locker" łączy kolejna ciekawostka: te dwa najważniejsze, bo najczęściej nominowane filmy wyreżyserowane zostały przez... byłych małżonków (James Cameron był związany z Bigelow w latach 1989-1991). Zresztą, by rodzinnej sprawiedliwości stało się zadość, oba obrazy dostały wcześniej po tyle samo nominacji (9). Lepsza jednak, przynajmniej w opinii Oscarowego jury, okazała się Kathryn Bigelow, bo to ona zgarnęła statuetkę dla Najlepszego Reżysera. To jednocześnie pierwsza w historii Oscarów kobieta, która wygrała w tej kategorii. To także "The Hurt Locker", dramat wojenny o losie saperów w Iraku, a nie - jak się wcześniej spodziewano - nowatorski "Avatar" został wybrany Najlepszym Filmem.
Co do tej ostatniej kategorii - w tym roku zaskakiwać mogła liczba nominowanych obrazów, bo było ich aż 10. Mniejszy wybór miało natomiast jury w przypadku Najlepszego Aktora. Został nim Jeff Bridges, deklasując m.in. George'a Clooneya i Colina Firtha.
Wracając do "Avatara", bo to po tym filmie spodziewano się największej liczby Oscarów - Cameron i jego ludzie zdobyli w sumie trzy statuetki, tyle że w mniej zapewne znaczących dla twórcy "Avatara" kategoriach: za zdjęcia, scenografię i efekty specjalne. Była żona okazała się lepsza po dwakroć - jej obrazowi przypadło statuek aż sześć (świetny prezent na Dzień Kobiet!), m.in. za najlepszy film i reżyserię.
Na koniec - trochę ponarzekamy. Prowadzący ceremonię Alec Baldwin i Steve Martin nie umywali się do niegdysiejszych popisów Whoopi Goldberg i Billy'ego Crystala. Impreza była, co tu dużo mówić, raczej drętwa, podobnie jak większość żeńskiej części widowni. Wrażenie wszechogarniającej anoreksji nicowała, jako jedna z niewielu, wspaniała Meryl Streep, nominowana w kategorii Najlepsza Aktorka (historyczna mistrzyni patelni w "Julie i Julia"). Pokonała ją jednak Sandra Bullock ze swoją kreacją w "The Blind Side", która - o ironio - dzień wcześniej otrzymała Złotą Malinę dla najgorszej aktorki.
Pozostając przy tematyce kobiecej (w końcu kiedy o tym, jak nie dziś, 8 marca?), cudownie było znów zobaczyć przemykającą się na scenę, nieśmiertelną, pełną klasy Lauren Bacall (wdowa po Humphreyu Bogarcie uhonorowana została przez Akademię statuetką za życiowy dorobek artystyczny). Ale to był jedynie moment, wisienka na torcie.
Reasumując: gdyby nie swoista wojna psychologiczna, jaka rozgrywała się między Cameronem a Bigelow, której poszczególne etapy wieńczone były kolejnymi statuetkami zgarnianymi to przez jedną, to przez drugą stronę - nie byłoby czego wspominać. A tak - jest przynajmniej o czym rozmawiać.
***
Oto wszystkie nominacje i zwycięzcy:
Najlepszy film:
(!!!) "The Hurt Locker"
"Avatar"
"The Blind Side"
"Dystrykt 9"
"Była sobie dziewczyna"
"Precious"
"A Serious Man"
"Odlot"
Najlepsza reżyseria:
(!!!) Kathryn Bigelow ("The Hurt Locker")
Lee Daniels ("Precious")
Quentin Tarantino ("Bękarty wojny")
James Cameron ("Avatar")
Jason Reitman ("W chmurach")
Najlepszy aktor:
(!!!) Jeff Bridges ("Szalone serce")
George Clooney ("W chmurach")
Colin Firth ("A Single Man")
Morgan Freeman ("Invictus")
Jeremy Renner ("The Hurt Locker")
Najlepsza aktorka:
(!!!) Sandra Bullock ("The Blind Side")
Helen Mirren ("The Last Station")
Carey Mulligan ("Była sobie dziewczyna")
Meryl Streep ("Julie i Julia")
Gabourey Sidibe ("Precious")
Najlepszy aktor drugoplanowy:
(!!!) Christoph Waltz ("Bękarty wojny")
Matt Damon ("Invictus")
Woody Harrelson ("The Messenger")
Christopher Plummer ("The Last Station")
Stanley Tucci ("Nostalgia anioła")
Najlepsza aktorka drugoplanowa:
(!!!) Mo’Nique ("Precious")
Penélope Cruz ("Nine – Dziewięć")
Vera Farmiga ("W chmurach")
Maggie Gyllenhaal ("Szalone serce")
Anna Kendrick ("W chmurach")
Najlepszy film animowany:
(!!!) "Odlot"
"Koralina i tajemnicze drzwi"
"Fantastyczny pan Lis"
"Księżniczka i żaba"
"Sekret księgi z Kells"
Najlepszy dokument krótkometrażowy:
(!!!) "Music by Prudence"
"China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province"
"The Last Campaign of Governor Booth Gardner"
"The Last Truck: Closing of a GM Plant"
Najlepszy dokument pełnometrażowy:
(!!!) "The Cove"
"Birma VJ"
"Food, Inc."
"Człowiek, który pokonał Pentagon"
"Which Way Home"
Najlepsze zdjęcia:
(!!!) Mauro Fiore ("Avatar")
Bruno Delbonnel ("Harry Potter i Książę Półkrwi")
Barry Ackroyd ("The Hurt Locker")
Robert Richardson ("Bękarty wojny")
Christian Berger ("Biała wstążka")
Najlepszy scenariusz oryginalny:
Mark Boal ("The Hurt Locker")
Quentin Tarantino ("Bękarty wojny")
Oren Moverman i Alessandro Camon ("The Messenger")
Ethan Coen i Joel Coen ("A Serious Man")
Bob Peterson, Pete Docter i Thomas McCarthy ("Odlot")
Najlepszy scenariusz adaptowany:
(!!!) Geoffrey Fletcher ("Precious")
Neill Blomkamp i Terri Tatchell ("Dystrykt 9")
Nick Hornby ("Była sobie dziewczyna")
Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci oraz Tony Roche ("In the Loop")
Jason Reitman i Sheldon Turner ("W chmurach")
Najlepszy film nieanglojęzyczny:
(!!!) "El Secreto de Sus Ojos" (Argentyna)
"Ajami" (Izrael)
"Gorzkie mleko" (Peru)
"Prorok" (Francja)
"Biała wstążka" (Niemcy)
Najlepsze kostiumy:
(!!!) "Młoda Wiktoria"
"Bright Star"
"Coco Chanel"
Najlepsza scenografia:
(!!!) "Avatar"
"Młoda Wiktoria"
Najlepsza charakteryzacja:
(!!!) "Star Trek"
"Boski"
"Młoda Wiktoria"
Najlepszy montaż:
(!!!) "The Hurt Locker"
"Avatar"
"Dystrykt 9"
"Precious on the Novel 'Push' by Sapphire"
Najlepsza muzyka:
(!!!) Michael Giacchino - "Odlot"
James Horner - "Avatar"
Alexandre Desplat - "Fantastyczny pan Lis"
Marco Beltrami i Buck Sanders - "The Hurt Locker")
Hans Zimmer "Sherlock Holmes"
Najlepsza piosenka filmowa:
(!!!) "Szalone serce" - "The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)"
"Księżniczka i żaba" - "Almost There"
"Księżniczka i żaba" - "Down in New Orleans"
"Paryż 36" - "Loin de Paname"
"Nine – Dziewięć" - "Take It All"
Najlepszy dźwięk:
(!!!) "The Hurt Locker"
"Avatar"
"Star Trek"
"Transformers: Zemsta upadłych"
Najlepszy montaż dźwięku:
(!!!) "The Hurt Locker"
"Avatar"
"Star Trek"
"Odlot"
Najlepsze efekty specjalne:
(!!!) "Avatar"
"Dystrykt 9"
"Star Trek"
Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
(!!!) "Logorama"
"French Roast"
"La dama y la muerte"
"Granny O'Grimm's Sleeping Beauty"
"A Matter of Loaf and Death"
Najlepszy film krótkometrażowy:
(!!!) "The New Tenants"
"The Door"
"Instead of Abracadabra"
"Kavi"
"Miracle Fish"