Kultura

Na Ekranie. Kino światowe

Wydarzenia kulturalne 2010: Kino światowe

Nr 2: Lourdes, reż. Jessica Hausner Nr 2: Lourdes, reż. Jessica Hausner Materiały promocyjne
10 zagranicznych filmów, które królowały na ekranach kin w 2010 roku.
Nr 3: Fish Tank, reż. Andrea Arnoldmateriały prasowe Nr 3: Fish Tank, reż. Andrea Arnold
Nr 5: Wyspa tajemnic, reż. Martin Scorsesemateriały prasowe Nr 5: Wyspa tajemnic, reż. Martin Scorsese
Nr 10: Hej, skarbie, reż. Lee Danielsmateriały prasowe Nr 10: Hej, skarbie, reż. Lee Daniels

1. Gorzkie mleko, reż. Claudia Llosa. Prod. Peru
Poemat o rozpaczy, strachu i wojennej traumie. Wykrzyczany szeptem ból kobiet, ofiar gwałtów i terroru. Obezwładniające, chwytające za gardło, chociaż operuje wyłącznie dyskretnym symbolizmem.

2. Lourdes, reż. Jessica Hausner. Prod. Austria
Przewrotny, przeprowadzony z żelazną logiką wywód o złudzeniach, jakie niesie wiara w cuda. Rewelacyjna Sylvie Testud w roli sparaliżowanej inwalidki, która nieoczekiwanie zostaje uleczona.
Przeczytaj recenzję >>

3. Fish Tank, reż. Andrea Arnold. Prod. Wielka Brytania
Wstrząsający dramat o przyspieszonym dojrzewaniu nastolatki z blokowiska. Delikatność Kieślowskiego przełamana drapieżnym spojrzeniem Loacha, a mimo to wyjątkowo oryginalne!
Przeczytaj recenzję >>

4. Miód, reż. Semih Kaplanoglu. Prod. Turcja, Niemcy
Domknięcie autobiograficznej trylogii o narodzinach duszy artysty. Medytacyjny rytm, skupione obrazy, milczenie. Małe, wielkie kino z biblijnym motywem wygnania z raju.
Przeczytaj recenzję >>

5. Wyspa tajemnic, reż. Martin Scorsese. Prod. USA
Niezwykle udany przykład twórczego rozwinięcia estetyki snu (zapożyczonej od Lyncha) w celu opowiedzenia historii schizofrenika uciekającego od własnej przeszłości. Plus niezawodny Leonardo DiCaprio.
Przeczytaj recenzję >>

6. Jaśniejsza od gwiazd, reż. Jane Campion. Prod. Wielka Brytania, Francja, Australia
Kostiumowy melodramat z początku XIX w. o platonicznym uczuciu Johna Keatsa, ubogiego genialnego poety, i projektantki mody, mimo że trąci przestarzałą elegancją opowieści Jane Austen, jest na wskroś nowoczesny i aktualny. Studium miłości, jaka dziś nie może się przytrafić.

7. The Social Network, reż. David Fincher. Prod. USA
Współczesna wersja balzakowskiej „Komedii ludzkiej”. Opętane na punkcie pieniędzy społeczeństwo i godny pożałowania los karierowicza dochodzącego do bajecznej fortuny. Na przykładzie biografii założyciela Facebooka.
Przeczytaj recenzję >>

8. Prorok, reż. Jacques Audiard. Prod. Francja
Wyjątkowo mocny kryminał z ambicjami społecznymi. O cenie przetrwania w więzieniu, lojalności, budzeniu się tożsamości, muzułmańskim fundamentalizmie i jeszcze paru innych ważnych sprawach. Koncertowa reżyseria i popisowe aktorstwo.
Przeczytaj recenzję >>

9. Incepcja, reż. Christopher Nolan. Prod. USA
Największe widowisko sezonu, a przy tym niegłupie. Szaleńczej wizji zakamarków ludzkiej pamięci (świadomości) patronuje duch Dicka oraz Freuda i Junga. Obrazy rosnących lub rozpadających się w pył budynków i nadmorskich skarp zapierają dech, o gwiazdorskiej obsadzie nie wspominając.
Przeczytaj recenzję >>

10. Hej, skarbie, reż. Lee Daniels. Prod. USA
Jak nakręcić ultrapesymistyczny film o molestowaniu seksualnym, rodzeniu upośledzonych dzieci, śmierci, AIDS, po którym wychodzi się z wiarą i nadzieją na lepszą przyszłość? Lee Daniels znalazł na to sposób, za co dostał ponad 40 międzynarodowych nagród, w tym dwa Oscary.
Przeczytaj recenzję >>

Polityka 52.2010 (2788) z dnia 25.12.2010; Wydarzenia kulturalne 2010; s. 104
Oryginalny tytuł tekstu: "Na Ekranie. Kino światowe"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Jak walczono o wolność Ameryki Łacińskiej

Wojny o niepodległość, narodziny państw narodowych Ameryki Łacińskiej i pierwsze ich stulecie.

Piotr Łaciński
10.12.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną