Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Niespokojny klasyk

Gidon Kremer w kolekcji POLITYKI „Wielcy wirtuozi muzyki poważnej”

Gidon Kremer daje się inspirować i jest inspiratorem Gidon Kremer daje się inspirować i jest inspiratorem BEW
Naszą kolekcję poświęconą 15 wspaniałym muzykom XX i XXI w. kończymy prezentacją jednego z najwybitniejszych skrzypków obecnych czasów – Gidona Kremera.
Polityka

Kremer jest obywatelem świata. Urodzony w 1947 r. na Łotwie, w Rydze, korzenie ma ze strony ojca niemiecko-żydowskie, ze strony matki niemiecko-szwedzkie. Studiował w Moskwie, od lat 80. w Niemczech, dziś mieszka w Paryżu; stworzył w Austrii (Lockenhaus) ceniony festiwal i kieruje jeszcze innym w Szwajcarii (Gstaad). Ale czuje się wciąż związany z krainą urodzenia – od kilkunastu lat prowadzi założoną przez siebie orkiestrę kameralną Kremerata Musica, złożoną z młodych artystów z krajów bałtyckich.

Jego głębokie przyjaźnie z kompozytorami z dawnego ZSRR sprawiły, że dokonał prawykonań całej wielkiej grupy twórców piszących utwory specjalnie dla niego: Alfreda Schnittke, Arvo Pärta, Sofii Gubaiduliny, Walentina Silwestrowa, ale z czasem i kompozytorów zachodnich – Luigiego Nono, Johna Adamsa. Niespokojny duch, krąży od muzyki współczesnej do Bacha, od Bacha do Piazzolli, którego szczególnie ukochał (nagrał jego tango-operitę „Maria de Buenos Aires”). Daje się inspirować i jest inspiratorem. Tworzy ferment, a jednocześnie ma autorytet klasyka. W wolniejszych chwilach pisze książki – ma już ich w dorobku cztery, w tym wspomnienia z lat młodości oraz refleksje o muzyce i muzykach.

Ojciec i dziadek, także skrzypkowie, zaczęli go uczyć, gdy miał cztery lata. Potem w Moskwie był uczniem Dawida Ojstracha; ogromnie się nawzajem doceniali, choć byli bardzo różni jako osobowości muzyczne. Już jako 20-latek Gidon otrzymał III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Królowej Elżbiety w Brukseli, dwa lata później II nagrodę na konkursie w Montrealu i I nagrodę na Konkursie im. Paganiniego w Genui, wreszcie wygrał Konkurs im. Czajkowskiego w 1970 r.

Dopiero jednak po kilku latach rozpoczął regularne koncerty na Zachodzie; jego pokazanie się na festiwalu w Salzburgu w 1976 r. wywołało furorę. Wreszcie w 1980 r. opuścił na stałe ZSRR, osiadając w Niemczech. Natychmiast wszedł do europejskiej czołówki, współpracując z najwybitniejszymi muzykami, nagrywając płyty dla najważniejszych wytwórni. Na równi z muzyką solową i koncertami z orkiestrą kocha muzykę kameralną.

Jedną z jego ulubionych muzycznych partnerek jest Martha Argerich. Nasza płyta pochodzi z albumu dwupłytowego, na którym zarejestrowano na żywo recital obojga artystów w Filharmonii Berlińskiej 11 grudnia 2006 r. Każde z nich zagrało wówczas po jednym utworze solowym oraz dwa wspólnie. Na naszej płycie znalazła się II Sonata na skrzypce i fortepian Roberta Schumanna oraz Sonata na skrzypce solo Béli Bartóka – oba dzieła wiele mają wspólnego z muzyką Bacha, zwłaszcza z jego słynną Partitą d-moll na skrzypce solo. Sonata Schumanna, choć z fortepianem, wzięła z Bachowskiego dzieła tonację i inspirację w rytmie I części. Solowa Sonata Bartóka również w I części nawiązuje – gestem i swoistym patosem – do znanej Ciacony z tej Partity, choć styl tego dzieła jest całkowicie właściwy Bartókowi.

Gidon Kremer, Martha Argerich, Robert Schumann: II Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 121, Béla Bartók: Sonata na skrzypce solo. Srebrna Kolekcja POLITYKI „Wirtuozi muzyki poważnej”, tom 15.

Polityka 04.2011 (2791) z dnia 21.01.2011; Kultura; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Niespokojny klasyk"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
O Polityce

Dzieje polskiej wsi. Zamów już dziś najnowszy Pomocnik Historyczny „Polityki”

Już 24 kwietnia trafi do sprzedaży najnowszy Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi”.

Redakcja
16.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną