Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Stół grający

Gra na zadziwiających instrumentach

Reactable pozwala manipulować dźwiękiem poprzez dotyk. Reactable pozwala manipulować dźwiękiem poprzez dotyk. materiały prasowe
Nowa muzyka potrzebuje nowych instrumentów. Przypominają konsole do gier albo gadżety z filmów SF, ale zmiany, które niosą, wyglądają na poważne i nie tak znowu odległe.
Obsługę tego instrumentu można opanować w pięć minut.materiały prasowe Obsługę tego instrumentu można opanować w pięć minut.

Co naprawdę robi ten facet za laptopem? Może surfuje w Internecie? Czy on w ogóle gra, czy może bawi się w „Tetris”? Takie pytania można usłyszeć na widowni, odkąd muzyka skomputeryzowała się do tego stopnia, że na scenie wystarczy laptop z odpowiednim oprogramowaniem do syntezy i obróbki dźwięku. Muzycy odpowiedzieli na nie dotąd tylko serią koszulek z napisem: „Nie, nie odbieram maili, głupku!”.

Reactable jest propozycją dla nich. Dla osoby niewtajemniczonej korzystanie z tego urządzenia może wyglądać jak partia futurystycznych szachów – w końcu muzycy przestawiają na podświetlonym dotykowym stole jakieś figury z dziwnymi symbolami. Albo jak planowanie kosmicznej ofensywy w filmie SF na czymś w rodzaju gigantycznego iPada. Filmowane od góry i pokazywane publiczności w czasie trasy koncertowej islandzkiej gwiazdy Björk wyglądało po prostu nieziemsko.

Wbrew pozorom, rzecz jest jednak dość prosta – obsługę można opanować w pięć minut, choć zasadami działania i możliwościami nawiązuje do najbardziej rozbudowanych instrumentów w historii – modularnych syntezatorów tworzonych od lat 60. – Wykonawca widzi cały czas w graficznej postaci to, co się dzieje. Reactable pozwala manipulować dźwiękiem poprzez dotyk, nie zalewa grającego masą niepotrzebnych danych jak tradycyjne oprogramowanie muzyczne i interfejsy z mnóstwem gałek i suwaków – tłumaczy Pep Viladomat z firmy Reactable Systems, jeden z twórców urządzenia. – W istocie nasz instrument jest na tyle przejrzysty, że muzea techniki uczą na nim dzieci podstaw fizyki dźwięku.

Polityka 07.2011 (2794) z dnia 12.02.2011; Kultura; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Stół grający"
Reklama