Mamroty, brzęki, skrzypienia, krzyki i jęki – polscy kompozytorzy napiszą i wykonają utwory na najstarsze instrumenty muzyczne ery współczesnej. A wszystko na Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku.
To bezsprzecznie najważniejszy instrument w muzyce popularnej ostatniego półwiecza. Bez gitary nie byłoby bluesa i rocka. Towarzyszyła pieśniom protestu, lirycznym balladom, hipisowskiej rewolcie i punkowej anarchii. Amatorska i wirtuozerska, akustyczna i elektryczna, obrosła symboliką bogatą i wieloznaczną.
W brzmieniu stradivariusów nie kryje się żadna tajemnica, tylko fakt, że są świetnie zrobione – mówi Piotr Pielaszek, lutnik, podwójny zwycięzca 14. Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. H. Wieniawskiego.
Co to znaczy, że maszyny są kreatywne? Czy mogą komponować, pisać, zastąpić dziennikarzy? Opowiada Rebecca Fiebrink z londyńskiego University of the Arts.
Ludzie i byliny zwierają szyki na drodze do dobrej muzyki. Przynajmniej w przedsięwzięciu Jacka Mazurkiewicza, muzyka, który gra na kontrabasie i muchołówce.
Był najzręczniejszym lutnikiem w historii. Ale do stworzenia arcydzieła nawet najlepszy artysta potrzebuje odpowiedniego surowca. Stradivari znalazł go w lesie Paneveggio w Dolomitach. Z tutejszych świerków do dziś powstają skrzypce, wiolonczele i fortepiany.
Na skrzypcach Jana Batora, milicjanta w stanie spoczynku, a hobbystycznie lutnika, gra cały świat. Przez przypadek nawet jedna z kapel grających dla ojca Rydzyka.
Brzmienie carillonów jest dziś nieodłącznym elementem pejzażu dźwiękowego Gdańska. Ponoć właśnie tu, poza Holandią, pojawił się pierwszy taki instrument. Teraz jego brzmienie przypomni o wojennej rocznicy.
Tworzenie fortepianu u Steinwaya trwa przeważnie rok. I głównie to ręczna robota.
10 listopada 80. urodziny świętuje Zdzisław Piernik – wirtuoz gry na tubie, pedagog, wynalazca i jedna z najbarwniejszych osobowości polskiej muzyki współczesnej.