Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Operowe bajki

Interpretacje Jarzyny

Sceny z „Karła” Maurice’a Ravela. Sceny z „Karła” Maurice’a Ravela. WILFRIED HÖSL/BAYERISCHE STAATSOPER / materiały prasowe
Publiczność monachijska z entuzjazmem przyjmuje nowy spektakl, wyreżyserowany przez Grzegorza Jarzynę w Bayerische Staatsoper z wdziękiem i bez przesadnych udziwnień.
„Dziecko i czary” Alexandra von Zemlinsky’ego.WILFRIED HÖSL/BAYERISCHE STAATSOPER/materiały prasowe „Dziecko i czary” Alexandra von Zemlinsky’ego.

To druga, po ponad trzech latach, obecność w tym miejscu reżysera – i innych realizatorów – z Polski. Poprzednim razem było całkiem inaczej: część sali buczała, część tupała z ukontentowania, a ogólnie panowała atmosfera skandalu, ponieważ Krzysztof Warlikowski, zabierając się do „Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego, przeniósł akcję na amerykański Zachód, z tytułowego bohatera uczynił geja i kazał mu marzyć o kowbojach z „Tajemnicy Brokeback Mountain”. Realizacja nie wróciła już po pierwszej serii spektakli i nie weszła do repertuaru. Inaczej spektakl Jarzyny, który po marcowej serii wróci latem w ramach Monachijskiego Festiwalu Operowego. Będzie też pokazany w operze w Lyonie, ponieważ został stworzony w koprodukcji obu teatrów. To zresztą właśnie w Lyonie odbył się dwa lata temu operowy debiut zagraniczny Jarzyny – wystawił tam „Gracza” Siergieja Prokofiewa i zebrał pozytywne recenzje.

Dawno już minęły czasy, gdy Jarzyna przenosił akcję „Così fan tutte” Mozarta do burdelu, wstawiając do środka utworu przebój Boney M. To było w Teatrze Wielkim w Poznaniu w 2005 r. Potem jeszcze był spektakl „Giovanni” z 2007 r., sklejony z cytatów z „Don Giovanniego”, podłożonych pod grę aktorów teatralnych; rzecz działa się „nowomodnie”  na białych fotelach apartamentu oraz w łazience. Po tych paru bolesnych banałach reżyser nie powracał już do opery, aż do ostatnich lat.

Dziś – jak można wywnioskować, oglądając wystawione w Monachium „Dziecko i czary” Maurice’a Ravela i „Karła” Alexandra von Zemlinsky’ego – nabrał dystansu.

Polityka 11.2011 (2798) z dnia 11.03.2011; Kultura; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Operowe bajki"
Reklama