Kultura

HITY 2011: W galerii

1. Hit Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. 1. Hit Muzeum Narodowego w Krakowie. Wystawa monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. Tate / materiały prasowe
W specjalnym świątecznym numerze Polityki zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Tym razem pora na wydarzenia, które wstrząsnęły rynkiem sztuki 2011.

1. Hity Muzeum Narodowego w Krakowie. Czyli dwie wystawy międzynarodowej klasy: „Skarby Korony Hiszpańskiej” i monograficzna „Turner. Malarz żywiołów”. Pod Wawelem ciągle się udaje.

2. Program Polskiej Prezydencji. W sztukach wizualnych pokazaliśmy się Europie z jak najlepszej strony. Trzy wystawy zasługują na szczególne wyróżnienie: „Siła fantazji” w Brukseli, „Obok” w Berlinie i „Wilhelm Sasnal” w Londynie.

3. Nowe przestrzenie dla sztuki. W Krakowie – Muzeum Sztuki Współczesnej (MUCAK), we Wrocławiu – nowa galeria Muzeum Narodowego, w której wreszcie można pokazać w całej okazałości wspaniałe powojenne zbiory polskiej sztuki.

4. Dwie wystawy w CSW Zamek Ujazdowski: „Archiwum serc” Christiana Boltanskiego i „Fragment” Mirosława Bałki. Obie o pamięci.

5. Xawery Dunikowski w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Duża retrospektywa nieco zapomnianej gwiazdy polskiej rzeźby XX w. Ciekawa postać, kontrowersyjna sztuka, ważna inicjatywa.

6. Ruch w galeriach. Rozczarowanie to zamknięcie najlepszej stołecznej galerii fotografii Yours Gallery. Nadzieja to otwarcie w nowej siedzibie Galerii Raster, która ma szansę powrócić do dawnej świetności.

7. Polowanie na awangardę. Bardzo ciekawa wystawa w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury, traktująca o walce niemieckich nazistów ze współczesną kulturą. Ku przestrodze.

8. Neo Rauch w Zachęcie i Jenny Holzer w Poznaniu. Dwie ekspozycje, które pokazały, że Polska też może znaleźć się na wystawienniczej trasie gwiazd współczesnej sztuki.

9. Chcemy być nowocześni. Muzeum Narodowe w Warszawie. Wystawa polskiego designu z lat jego świetności, czyli 1955–68. I ogromny sukces frekwencyjny.

10. Pawilon wystawienniczy Olafura Eliassona w Warszawie. Wielkie nazwisko światowej sztuki. Oryginalny pomysł architektoniczny w przestrzeni publicznej.

Polityka 52.2011 (2839) z dnia 21.12.2011; Wydarzenia kulturalne 2011; s. 107
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kraj

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin
18.10.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną