Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Z kamerą u sąsiadów

Co dziś się sprzedaje w telewizji

Jesienne nowości: „MasterChef”, kulinarne reality show TVN, z Magdą Gessler. Jesienne nowości: „MasterChef”, kulinarne reality show TVN, z Magdą Gessler. Bartosz Siedlik / TVN
Tanio, swojsko i blisko widza – w telewizji właśnie rusza nowy sezon.
Serial TVP2 „Paradoks”.Phillip Skraba/PAT Serial TVP2 „Paradoks”.

Przebojem tegorocznych targów telewizyjnych MipTV w Cannes był kanadyjski format „Recipe to Riches” (Przepis na bogactwo). W tej produkcji domowi kucharze przygotowują swoje ulubione przepisy w określonych kategoriach, w jednym tygodniu będą to przystawki, w innym dania główne. Dzień po emisji odcinka zwycięskie danie pojawia się w supermarketach w całym kraju, klienci kupują, próbują i na końcu, w głosowaniu, wybierają danie najlepsze z najlepszych. Ponoć w Kanadzie w top 10 produktów z ostatniej dekady cztery pochodziły z „Recipe to Riches”.

Kanadyjski format to kwintesencja współczesnej telewizyjnej rozrywki, której naczelną zasadą jest budowanie silnych więzi emocjonalnych z telewidzem i przekonanie go, że nie tylko decyduje o tym, jak potoczy się dany program, ale rządzi całą ramówką. Gdy samych kanałów po polsku jest 180, czas programów z masową oglądalnością mija. Rekordy oglądalności należą dziś prawie bez wyjątku do głośnych wydarzeń sportowych, i to tylko tych z udziałem polskich zawodników. – Wszystkim spada oglądalność, a wraz z nią dochody z reklam – przyznaje Juliusz Braun, prezes Telewizji Polskiej. W realiach polskiego rynku wpływami z reklam nie da się już sfinansować produkcji wysokiej jakości.

Programy lepi się więc z puzzli, z których każdy ma przynosić zysk i punkty udziałów w rynku. – Karierę robią variety show, rozmaite mieszanki gatunkowe – tłumaczy Andrzej Muszyński, prezes ATM Grupy, producenta m.in. seriali „Ranczo”, „Kiepscy” i „Ojciec Mateusz”.

Polityka 35.2012 (2872) z dnia 29.08.2012; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Z kamerą u sąsiadów"
Reklama