Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Wielka gra małych gier

Światowe sukcesy polskich gier

„Enigmatis” ze studia Artifex Mysteries. „Enigmatis” ze studia Artifex Mysteries. materiały prasowe
Polska branża gier wideo to nie tylko „Wiedźmin” z jego wielo­milio­nowym budżetem. Mamy wiele firm, które tworzą mniejsze produkcje na konsole, tablety i smartfony, odnosząc światowe sukcesy.
„Real boxing” - nowa produkcja Vivid Games na urządzenia Apple.materiały prasowe „Real boxing” - nowa produkcja Vivid Games na urządzenia Apple.

W ciągu ostatniej dekady nastąpił proces nazywany hollywoodyzacją gier wideo. Coraz większe możliwości techniczne konsol i komputerów oraz nacisk na hiperrealistyczną filmową grafikę pociągają za sobą koszty. A gdy firma inwestuje kilkadziesiąt milionów dolarów, nie ma ochoty na ryzyko. Stąd wydawcy wolą tworzyć kolejne odcinki sprawdzonych tytułów. Tak jest choćby w przypadku popularnej serii „Call of Duty”, którą 13 grudnia przywołał Andrzej Saramonowicz, komentując słowa prezesa Kaczyńskiego o tym, że jako osoba nieinternowana w stanie wojennym miał gorzej niż internowani opozycjoniści. „Kiedy grałem w »Call of Duty«, nie mając nawet broni, to miałem znacznie gorzej niż ci, którzy naprawdę walczyli w Stalingradzie” – stwierdził Saramonowicz.

Ale tam gdzie tworzy się mainstream, zawsze jest miejsce na produkcje offowe. Odkąd rozwija się cyfrowa dystrybucja gier, a konkurencją dla konsol stały się smartfony i tablety, na rynku zrobiło się więcej miejsca. Żeby stworzyć grę i na niej zarobić, nie musimy mieć wcale grubych milionów.

Gdy branżowy serwis Gram.pl sprawdził, nad iloma tytułami będą pracowały polskie studia w 2013 r., okazało się, że będzie ich ponad sto – większość to właśnie gry o mniejszych budżetach.

Przygodówki dla kobiet

W przypadku tego typu gier, budżet jednego tytułu to około kilkaset tysięcy złotych, ale przychody ze sprzedaży mogą wynosić nawet czterokrotność kosztów produkcji – mówi Tomasz Grudziński z Artifex Mundi. Zabrzańskie studio, zatrudniające dziś ponad 80 osób, specjalizuje się w produkcji gier z gatunku HOPA (skrót od Hidden-Object-Puzzle Adventure). Przypominają przygodówki z lat 90.: rozwiązujemy zagadki logiczne, dopasowujemy różne obiekty (np.

Polityka 02.2013 (2890) z dnia 08.01.2013; Ludzie i Style; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Wielka gra małych gier"
Reklama