Will Eisner, mistrz amerykańskiego komiksu obyczajowego, w swoim albumie „Żyd Fagin” (Egmont) postanowił zmierzyć się z mistrzem literatury – Karolem Dickensem. Fagin to bowiem drugoplanowy, czarny charakter „Olivera Twista”, uosabiający jednocześnie całą aszkenazyjską społeczność XIX-wiecznego Londynu, postrzeganą wówczas jako półświatek. Eisner zgłasza veto i przedstawia ponurą opowieść o dorastaniu Fagina, dzięki której poznajemy motywacje bohatera i widzimy, dlaczego wszedł na przestępczą ścieżkę. Choć opowieść Eisnera jest staromodna, iście XIX-wieczna w sposobie narracji, Amerykanin, walcząc z negatywnym stereotypem Żyda, nie tworzy politycznie poprawnego, jednoznacznie pozytywnego odpowiednika. Jego pełni sprzeczności bohaterowie są największą zaletą tego albumu.
Ocena: 5/6