Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Wielka kanalizacja

Coraz więcej telewizyjnych kanałów tematycznych

Współczesna telewizja coraz dalej odchodzi od idei rozrywki z wizją, a coraz bardziej zaczyna przypominać supermarket, w którym dostawcy wystawiają swoje produkty w różnych konfiguracjach. Współczesna telewizja coraz dalej odchodzi od idei rozrywki z wizją, a coraz bardziej zaczyna przypominać supermarket, w którym dostawcy wystawiają swoje produkty w różnych konfiguracjach. Ian McKinnell / Getty Images
Historią Scripps Networks Interactive, nowego głównego właściciela grupy TVN, można opowiedzieć dzieje mediów: od gazet po telewizyjne kanały tematyczne. Tych ostatnich w Polsce mamy już 220. I przybywają kolejne, odbierając widownię wielkim antenom.
W sektorze kanałów newsowych w ubiegłym roku najpopularniejszą stacją było TVN24 (2,99 proc. udziału w rynku).Przemek Wierzchowski/Agencja Gazeta W sektorze kanałów newsowych w ubiegłym roku najpopularniejszą stacją było TVN24 (2,99 proc. udziału w rynku).

Warner Bros., Fox, Bauer – nazwy tych gigantów rynku medialnego przewijały się w spekulacjach dotyczących sprzedaży pakietu kontrolnego grupy TVN. Tymczasem ich oferty przebiła mało znana w Europie amerykańska korporacja Scripps Networks Interactive. Wyewoluowała z gazety, założonej 130 lat temu w Cleveland przez Edwarda W. Scrippsa. Od początku szła z duchem czasu, podążając ścieżką rozwoju mediów. W latach 80. była operatorem lokalnych stacji telewizyjnych, jednym z największych na amerykańskim rynku. Biznes kablówkowy odsprzedała Comcastowi, by w połowie lat 90. kupić Cinetel Productions, zlokalizowaną w Knoxville w stanie Tennessee firmę produkującą kontent – programy – dla stacji kablowych i stworzyć swój pierwszy z całej serii kanałów lifestyle’owych. Dziś ma ich sześć: obok HGTV, poświęconego tematyce urządzania domu, są kulinarno-zdrowotne Food Network (który polscy widzowie znają pod nazwą Polsat Food) i Cooking Channel oraz zajmujący się poradnictwem z zakresu przeróbek domowych czy prac w ogrodzie DIY Network, podróżniczy Travel Channel, a także krajoznawczy Great American Country. Najpopularniejsze z nich docierają do blisko 100 mln gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych, wszystkie mają swoje rozszerzenia w internecie, z wideo na życzenie na czele, spełniając współczesne wymogi telewizji hybrydowej.

„Od pięciu–sześciu lat poszukujemy ciekawych rynków dla zaistnienia naszej firmy poza Stanami Zjednoczonymi. W przypadku TVN trafiła się do tego świetna okazja. Mamy bowiem do czynienia z wyjątkową firmą, rzadkim połączeniem sprawnego zarządzania, ciekawego rynku i jego otoczenia i dobrego planu funkcjonującego w spółce” – komplementował nowy nabytek w wywiadzie dla portalu Wirtualnemedia.

Polityka 14.2015 (3003) z dnia 30.03.2015; Kultura; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "Wielka kanalizacja"
Reklama