Kultura

Pop nie job

Czy da się połączyć rocka z muzyką poważną

Miuosh (Miłosz Borycki) rapuje, Jimek (Radzimir Dębski) dyryguje, a gra Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Miuosh (Miłosz Borycki) rapuje, Jimek (Radzimir Dębski) dyryguje, a gra Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Ola Homa / Getty Images
Mury oddzielające orkiestry grające muzykę poważną od barbarzyńców z gitarami elektrycznymi już dawno runęły. Za granicą lider The Who zachęca, by ignorować podziały. W Polsce ignorujemy je od dawna.
Johny Greenwood z Radiohead, dyrygent Aukso Marek Moś i Krzysztof Penderecki.Marcin Oliva Soto Johny Greenwood z Radiohead, dyrygent Aukso Marek Moś i Krzysztof Penderecki.

Wydany w 1973 r. podwójny album „Quadrophenia” brytyjskiej grupy The Who był jednym z licznych wówczas świadectw ambicji wchodzącej w dorosłość rockowej młodzieży. Rock’n’roll? Proste piosenki z banalnym tekstem? Triumfy święcił rock progresywny, rozbudowane formy Pink Floyd, Genesis czy King Crimson, więc nawet The Who, później uznawani za praojców punk rocka, postanowili wystawić sobie pomnik trwalszy niż ze spiżu i nagrali (drugą w swoim dorobku) rock operę.

Polityka 27.2015 (3016) z dnia 30.06.2015; Kultura; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Pop nie job"
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Urok małych liczb. Najlepsze polskie apartamentowce

Zamiast balkonów na długość stopy i niedoświetlonych parapetów są szerokie tarasy i wielkie okna, zamiast anonimowości – przestrzenie, które sprzyjają spotkaniom z sąsiadami. Najlepsze polskie apartamentowce mają mało mieszkań, wyjątkową architekturę i położenie. Niestety, kameralne wciąż znaczy rzadkie i ekskluzywne.

Marta Polny
28.09.2021