Do końca lutego 2016 r. w warszawskim Muzeum Karykatury im. Eryka Lipńskiego możemy oglądać wystawę prac Henryka Jerzego Chmielewskiego „Papcio Chmiel i jego podopieczni”. To jedna z niewielu okazji, by zobaczyć na żywo oryginale plansze i rysunki ojca „Tytusa Romka i A’Tomka”, które w ostatnich latach osiągają na aukcjach zawrotne ceny.
Miejsce 1: Księga: IX, Tytus na Dzikim Zachodzie
Chociaż całej serii przygód trójki harcerzy przyświecało hasło „bawiąc, uczyć”, to paradoksalnie w najciekawszej księdze „Tytusa” nie znajdziemy zbyt wielu walorów edukacyjnych, za to mnóstwo świetnej rozrywki. Chyba że za wspomniane walory uznamy zasugerowanie młodym czytelnikom fikcyjności oraz umowności świata przedstawionego w komiksach i filmach.
Tak czy inaczej „Tytus na Dzikim Zachodzie” to western postmodernistyczny. Bohaterowie wskakują do filmu i wyskakują z niego, za każdym razem zmieniając jego fabułę. Wyprowadzają w pole Indian, grając na harmonijce „poleczkę z Opoczna”, a w swoim amerykańskim życiu Tytus gra skrajnie różne role: raz jest rewolwerowcem, raz kapitalistą prowadzącym kopalnię zegarków (tak, to nie błąd).
Z tejże księgi, malowanej w nastrojowej, pomarańczowo-fioletowej tonacji, pochodzi jeden ze słynniejszych kadrów autorstwa Papcia – scena napadu na bank w Pif-Paf City, gdzie na pierwszym planie widzimy szeryfa bez twarzy, a w pustym miejscu znajduje się napis „Tu wklej swoją fotografię”.
Miejsce 2: Księga XIII, Wyprawa na Wyspy Nonsensu
Choć pierwsze wydanie tej księgi pochodzi z 1979 r., w zaskakujący sposób splata się ze współczesnością. Przyjaciele na prośbę profesora T'Alenta wyruszają z ekspedycją badawczą, której celem jest poznanie obyczajów rozmaitych społeczności żyjących na tajemniczym archipelagu.