Kultura

Kultura na weekend: Polskość w CSW i polskość w Muzeum II Wojny Światowej

Justyna Sobolewska, Bartek Chaciński i Piotr Sarzyński omawiają dwie wystawy: „Późną polskość” w CSW w Warszawie oraz wystawę główną w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Aleksandra Żelazińska/Polityka

Różnie ujmują polskość muzealnicy: w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Różnie ujmują polskość sami twórcy.

Otwarta w CSW wystawa poświęcona formom narodowej tożsamości po 1989 r. zdaje się trafiać w samo sedno polskich sporów.

W Gdańsku zaś sporą grupę stanowią eksponaty spersonalizowane. Z reguły towarzyszą im opowieści o konkretnych okolicznościach, w jakich były używane, a często i o ludziach znanych z imienia i nazwiska, z których losami były związane. Jak klucze do domów, które Żydzi z Jedwabnego mieli przy sobie w momencie ich zamordowania. Jest aparat fotograficzny Retina II, którym żołnierz AK Edward Buczek dokumentował życie partyzantów, oraz kamera filmowa Juliena Bryana, którą filmował oblężenie stolicy w 1939 r.

Co zobaczymy na obydwu wystawach? Jaki był na nie pomysł? Opowiadamy w naszym kulturalnym cyklu:

Reklama

Czytaj także

Kultura

Zapomniana historia Mietka Kosza

Film Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” z brawurową rolą Dawida Ogrodnika przypomina wielką postać tytułowego niewidomego pianisty. To powód, by raz jeszcze zastanowić się nad wciąż nośnym mitem artysty straceńca.

Mirosław Pęczak
19.10.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną