Kultura

A jednak kręcą

„Klient” i arabskie kino kobiece

Taraneh Alidoosti gra jedną z głównych ról w filmie „Klient”. Taraneh Alidoosti gra jedną z głównych ról w filmie „Klient”. Habib Majidi / materiały prasowe
Nagradzany film „Klient” – który za tydzień będzie można kupić z POLITYKĄ – potwierdza ambicje kina krajów islamskich, dla którego podstawowym tematem jest dziś sytuacja kobiet.
Pierwszy saudyjski film pełnometrażowy „Dziewczynka w trampkach” z 2012 r. opowiada o dziewczynie, która chce jeździć na rowerze, choć prawo jej tego zabrania. W Arabii Saudyjskiej był wyświetlany jedynie przez dwa dni.AP Manana/materiały prasowe Pierwszy saudyjski film pełnometrażowy „Dziewczynka w trampkach” z 2012 r. opowiada o dziewczynie, która chce jeździć na rowerze, choć prawo jej tego zabrania. W Arabii Saudyjskiej był wyświetlany jedynie przez dwa dni.

Drugi oscarowy film Asghara Farhadiego – po „Rozstaniu” – pokazuje małżeństwo w Teheranie radzące sobie z traumatycznym doświadczeniem. Kobieta została zaatakowana i prawdopodobnie zgwałcona we własnym mieszkaniu przez obcego mężczyznę, który pomylił ją z poprzednią lokatorką – prostytutką. A to zawód, którego istnienie w Iranie jest tak silnym tabu społecznym, że Emad (Shahab Hosseini), mąż zaatakowanej Rany (Taraneh Alidoosti), nie chce z tego powodu o zdarzeniu informować policji.

Reklama

Czytaj także

Nauka

Ożywianie mózgu po śmierci i transplantacja głowy. Czy istnieją granice neuronauki?

Badaczom udało się wznowić niektóre funkcje mózgów pobranych od świń, a inny naukowiec chciałby przeprowadzić transplantację ludzkiej głowy.

Piotr Rzymski
22.04.2019
Reklama