Kultura

Znam się na Erosie

Teatr wraca do antyku

Jacek Poniedziałek jako finałowe danie w spektaklu „Uczta” (na podstawie dzieła Platona) w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Jacek Poniedziałek jako finałowe danie w spektaklu „Uczta” (na podstawie dzieła Platona) w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Magda Hueckel
Do repertuaru polskich teatrów wraca antyk. Ale w dość zaskakujący sposób.
„Neron” według Jolanty Janiczak (tekst) i Wiktora Rubina (reżyseria).Magda Hueckel „Neron” według Jolanty Janiczak (tekst) i Wiktora Rubina (reżyseria).

Ostatnio antyk był w polskim teatrze ważnym punktem odniesienia w czasach PRL. Szczególnie „Antygona” Sofoklesa, klasyczny dramat racji: prawo moralne i zwyczajowe kontra prawo stanowione, prawo państwa. Z bardzo polską bohaterką, która w imię wyznawanych wartości jest gotowa na śmierć. Nie brakowało spektakli aluzyjnych, ale też i tworzonych bardzo wprost. Do historii przeszła m.in. inscenizacja Andrzeja Wajdy z krakowskiego Starego Teatru z początku 1984 r., z chórem w kaskach robotników i Kreonem w ciemnych okularach Jaruzelskiego.

Polityka 15.2018 (3156) z dnia 10.04.2018; Kultura; s. 87
Oryginalny tytuł tekstu: "Znam się na Erosie"

Czytaj także

Rynek

Niespotykanie niewidoczny człowiek. Minister Kościński

Tadeusz Kościński przyjął tekę ministra finansów, ale się nie cieszy. Nominacji nie zawdzięcza swoim kompetencjom, ale temu, że już w 2015 r. znalazł się w drużynie Morawieckiego. Teraz musi znaleźć pieniądze na wydatki projektowane na Nowogrodzkiej.

Joanna Solska
26.11.2019