Fenomen rzeźb Henry'ego Moora

Pejzaż po Moorze
Wystawa prac Henry’ego Moore’a w Orońsku to jedno z wydarzeń muzealnych roku. I świetna okazja, by podumać nad tym, czym właściwie jest dziś rzeźba.
Henry Moore w 1954 r.
Henry Moore Foundation

Henry Moore w 1954 r.

Sztukę Moore’a poznawaliśmy w Polsce na raty i w pełnych napięć sekwencjach czasowych. Po raz pierwszy w 1947 r., gdy w ramach objazdowej wystawy British Council pokazano w Warszawie jego „Rysunki ze schronu”, czyli wojenne szkice poświęcone ludności Londynu kryjącej się w tunelach metra. To właśnie te prace otworzyły mu drogę do prawdziwie wielkiej kariery. Już wówczas jego artystyczne wizje lekko zgrzytały w rzeczywistości rozpędzającej się machiny socrealizmu. A w kolejnych latach stały się wzorcem „formalistycznej degeneracji” w sztuce.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj