Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Najlepsze polskie filmy 2018 r.

Tomasz Kot i Joanna Kulig – wyjątkowe kreacje w wyjątkowym filmie. Tomasz Kot i Joanna Kulig – wyjątkowe kreacje w wyjątkowym filmie. Łukasz Bąk / materiały prasowe
Autorskie podsumowanie 2018 roku w polskim kinie.

1. Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski.

Melodramat o uczuciach w budzącej się do życia Europie, ale i w jakimś stopniu baśniowa autobiografia reżysera opowiedziana pięknymi czarno-białymi pociągnięciami kamery. Powrót do przeszłości Pawlikowskiego okazał się przeżyciem uniwersalnym, a Joanna Kulig i Tomasz Kot stworzyli kreacje godne wszystkich nagród.

2. Kler, reż. Wojciech Smarzowski.

Terapia szokowa, której poddało się ponad pięć milionów Polaków, zaowocowała gwałtownym wstrząsem, otrzeźwieniem i reakcją części ludzi Kościoła na wypierane przez kler grzechy główne tej instytucji, w tym na budzące grozę przypadki pedofilii.

3. 7 uczuć, reż. Marek Koterski.

Adaś Miauczyński analizujący na kozetce u psychoanalityka swoje chmurne, sielsko-anielskie dzieciństwo jest może nawet bardziej wzruszający niż w poprzednich filmach. Koterski z zespołem w koncertowej formie.

4. Atak paniki, reż. Paweł Maślona.

Brawurowy debiut Pawła Maślony portretujący narastającą frustrację kilku pokoleń Polaków dojrzewających do popełnienia zbiorowego samobójstwa. Wielkie wyczucie nastrojów, dużo inteligentnego humoru i zapadające w pamięć role.

5. Jak pies z kotem, reż. Janusz Kondratiuk.

Intymny zapis umierania Andrzeja Kondratiuka, brata reżysera filmu, nakręcony z miłością i lekko groteskowym dystansem, co się udało, choć teoretycznie nie powinno. Epitafium o ulotności życia.

6. Twarz, reż. Małgorzata Szumowska.

Polska dewocja, nietolerancja i narodowa głupota w krzywym obiektywie czołowej skandalistki kina. Autorka wali siekierą po oczach, ale ma dobre intencje i atut w postaci wspaniałej Małgorzaty Gorol.

7. Over the Limit, reż. Marta Prus.

Wybitny dokument o parciu na sławę i karierę rosyjskiej gimnastyczki artystycznej Margarity Mamun. W nieco szerszej skali to film o systemie hodującym nastawionych na bezwzględną rywalizację czempionów.

8. Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska.

Zaskakujący i nieoczywisty dramat psychologiczny o matce w średnim wieku (rewelacyjna Gabriela Muskała) cierpiącej na fugę dysocjacyjną, skutkującą utratą pamięci i zmianą tożsamości. Trudne pytania i nieobliczalne reakcje długo nie dają spokoju.

9. Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc.

Eksperymentalna fabuła o dużych ambicjach intelektualnych artystki wizualnej, wyrazisty, nowy głos w polskim kinie uhonorowany w tym roku Paszportem POLITYKI.

10. Nina, reż. Olga Chajdas.

Zuchwały debiut o tematyce erotycznej. Swoisty manifest zrobiony niejako w imieniu środowiska LGBT w Polsce o trudnych relacjach w związkach nieuznających sztywnego podziału na role.

***

W zestawieniu braliśmy pod uwagę filmy, które w 2018 r. trafiły do polskich kin.

Polityka 51/52.2018 (3191) z dnia 18.12.2018; Afisz. Podsumowania 2018 roku; s. 110
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną