Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Pasje Agaty

Fenomen Agaty Zubel

Agata Zubel Agata Zubel Łukasz Rajchert / Polityka
To jeden z najlepiej trafionych Paszportów POLITYKI. Agata Zubel była laureatką za rok 2004, a dziś amerykański „New York Times” zalicza ją do „najbardziej uznanych we współczesnej muzyce klasycznej europejskich kompozytorów i wokalistów”.
Agata Zubel i Orkiestra Arte dei Suonatori na Festiwalu 3x3, Warszawa 2016.Dawid Zuchowicz/Agencja Gazeta Agata Zubel i Orkiestra Arte dei Suonatori na Festiwalu 3x3, Warszawa 2016.

Rok 2018 był dla Agaty Zubel szczególny. Jubileuszowy – w styczniu skończyła 40 lat. Ale też wyjątkowy, jeśli chodzi o ilość sukcesów. Od samego ich wymienienia może się zakręcić w głowie. W kwietniu na szacownych, powstałych jeszcze przed wojną, Dniach Nowej Muzyki Kameralnej w Witten w Niemczech odbyło się prawykonanie „Cleopatra’s Songs” według Szekspira z solowym udziałem kompozytorki śpiewaczki. Napisała ten utwór w ramach nagrody austriackiego Erste Bank za rok 2018; wykonany też został jesienią na prestiżowym festiwalu Wien Modern oraz na festiwalu Auksodrone w Tychach.

W sierpniu na warszawskim festiwalu Chopin i Jego Europa, w wykonaniu I, Culture Orchestra, zabrzmiał po raz pierwszy krótki, efektowny utwór orkiestrowy „Fireworks”, powtórzony nazajutrz przez ten młody międzynarodowy zespół w Berlinie i parę dni później na londyńskich Promsach. Po berlińskim wykonaniu mer miasta wręczył autorce European Composer Award 2018, przyznawaną za najciekawszą premierę festiwalu Young Euro Classic, w ramach którego odbył się koncert. A serię wykonań tego utworu uznano za Wydarzenie Roku na gali Koryfeuszy Muzyki Polskiej.

We wrześniu w Bolzano ujrzała po raz pierwszy światło dzienne forma operowa „Bildbeschreibung”. Agata Zubel pisała ją przez kilka lat dla jednego z najlepszych europejskich zespołów muzyki współczesnej – Klangforum Wien. On to właśnie, także z kompozytorką jako jedną z dwojga solistów, dokonał tej premiery, a później wykonał także na Warszawskiej Jesieni oraz w Konzerthaus w Wiedniu. I jeszcze w październiku na festiwalu w niemieckim Donaueschingen, jeszcze starszym i bardziej zasłużonym od tego w Witten, norweski zespół Cikkada dokonał prawykonania błyskotliwego Chamber Piano Concerto.

Polityka 2.2019 (3193) z dnia 08.01.2019; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Pasje Agaty"
Reklama