Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Kultura

Podsłuchanie

Wsłuchani w podcasty

Muzyka jest droga, coraz trudniej na niej zarobić, a podcasty wciąż tanie. Muzyka jest droga, coraz trudniej na niej zarobić, a podcasty wciąż tanie. Jo Kirchherr / Getty Images
Na świecie do tradycyjnych zestawień najlepszych filmów, seriali, książek i płyt roku niedawno dołączyły podcasty. U nas też coraz częściej je słychać.
Na początku lutego Spotify kupił Gimlet Media – studio stojące za produkcją popularnych podcastów. Na zdjęciu Daniel Ek - prezes Spotify.Don Emmert/AFP/East News Na początku lutego Spotify kupił Gimlet Media – studio stojące za produkcją popularnych podcastów. Na zdjęciu Daniel Ek - prezes Spotify.

„Braliśmy pod uwagę tylko nowe podcasty, bo, cholercia, podcastów jest z tona” – tak amerykański portal thrillist.com anonsowała ubiegłoroczne podsumowanie najlepszych audycji w odcinkach ułożonych w sezony, do odsłuchania online, pobrania w pliku i subskrypcji. Czyli podcastów. Same zasoby iTunesa w tej dziedzinie szacuje się na 600 tys. tytułów – jakieś 18,5 mln odcinków, a słuchać można tam i w licznych aplikacjach i serwisach podcastowych oraz streamingowych. Są audycje newsowe i polityczne, analizy fenomenów życia społecznego i (pop)kultury, w USA niezwykle popularny jest gatunek true crime, czyli analizy rzeczywistych zbrodni, duży sektor rynku zajmuje segment samorozwoju, coachingu i poradnictwa.

Podcasty produkują instytucje – szczególnie media, głośni youtuberzy, twórcy popularnych blogów oraz fani określonych, czasem bardzo niszowych dziedzin. Są monologi, dyskutujące grupki, wywiady, ale też słuchowiska z rozbudowaną ścieżką dźwiękową i wizualnym rozwinięciem na stronie internetowej czy kanale na YouTube. Komedia, tragedia i dramat, na faktach i na wyobraźni.

Obok bardziej konwencjonalnych – jak newsowo-polityczny „The Daily”, w którym Michael Barbaro każdego ranka przez 20 min rozmawia z dziennikarzami „The New York Times” o temacie dnia, czy „Caliphate”, w którym korespondent „terrorystyczny” tej gazety Rukmini Callimachi i Andy Mills z Radiolab analizują i tłumaczą kolejne odsłony wojny z terrorem – można znaleźć mniejsze i większe szaleństwa. Autorki podcastu „By the Book” testują na sobie (i swoich partnerach) kolejne poradniki z serii „jak żyć” i w dowcipny sposób dzielą się wnioskami. W „The Gender Knot” męsko-damska para gospodarzy wraz z zapraszanymi ekspertami i ekspertkami rozmawia co tydzień o innym aspekcie wspólnego życia kobiet i mężczyzn na naszej planecie.

Polityka 9.2019 (3200) z dnia 26.02.2019; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Podsłuchanie"
Reklama