Kultura

Jak zostać Kasandrą

Strategia Houellebecqa

Od początku kariery Houellebecqa trwają nieustanne dyskusje, czy poglądy bohaterów można przypisywać pisarzowi. Od początku kariery Houellebecqa trwają nieustanne dyskusje, czy poglądy bohaterów można przypisywać pisarzowi. Philippe Matsas/Opale/Leemage / EAST NEWS
„Serotonina” Michela Houellebecqa pokazuje, jak z surowców wtórnych użytych w poprzednich książkach stworzyć powieść, która będzie dokładnie trafiała w gusta czytelników. To idealne wyczucie rynku, ale ze szkodą dla literatury.
Strategia Houellebecqa polega na balansowaniu na granicy prowokacji.Andreu Dalmau/EFE/Forum Strategia Houellebecqa polega na balansowaniu na granicy prowokacji.

Michel Houellebecq z prowokatora i enfant terrible literatury francuskiej zamienił się w bożyszcze i pupilka mediów. Styczniowa premiera „Serotoniny” została obwołana we Francji wydarzeniem o znaczeniu narodowym i zbiegła się z wręczeniem mu przez prezydenta Macrona Legii Honorowej. Po dwóch tygodniach sprzedało się ponad 400 tys. egzemplarzy (poprzednią powieść „Uległość” kupiło 800 tys. Francuzów i Francuzek).

Premiera tym razem nie miała w tle żadnego skandalu – tylko cichy ślub Houellebecqa.

Polityka 19.2019 (3209) z dnia 07.05.2019; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Jak zostać Kasandrą"

Czytaj także

Ludzie i style

Roszczeniowe matki

Internet opanowały wyśmiewane figury „madek” i ich „bombelków”. Czy to powszechny hejt na macierzyństwo, czy może obraz socjologiczny dzisiejszej Polski?

Joanna Tracewicz
30.11.2019