Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Taniec w lustrze

Rzeczywistość w szkołach baletowych

Od balerin oczekuje się zgrabnych nóg, pięknych ramion i pleców, długiej szyi, małej głowy. Od balerin oczekuje się zgrabnych nóg, pięknych ramion i pleców, długiej szyi, małej głowy. Getty Images
Tegoroczny nabór do szkół baletowych należy do najmniej udanych od lat. Powody? Upadający prestiż zawodu i gorące dyskusje dotyczące samych metod kształcenia.
Surowymi krytykami są nie tylko nauczyciele, ale i lustra, obowiązkowy element wyposażenia każdej sali baletowej.Getty Images Surowymi krytykami są nie tylko nauczyciele, ale i lustra, obowiązkowy element wyposażenia każdej sali baletowej.

O przyjęcie do pierwszej klasy OSB im. Feliksa Parnella w Łodzi ubiegało się 16 uczniów, naukę rozpoczęło 11. W Warszawie 18. W Gdańsku dwa lata temu na badania przydatności zgłosiło się 254 kandydatów, teraz niecała setka, wybrano 16. W sumie w pięciu ogólnokształcących szkołach baletowych w Warszawie, Gdańsku, Bytomiu, Poznaniu i Łodzi wciąż uczy się jednak 765 uczniów. To bardzo nietypowe szkoły: nauka rozpoczyna się przed ukończeniem 10. roku życia i trwa 9 lat, do zdania matury.

O złą sytuację branża obwinia szum medialny, jaki powstał w związku z samobójstwem uczennicy warszawskiej szkoły baletowej, i serię publikacji o „baletowych szkołach przemocy”. Ale dobra passa i prestiż szkół skończyły się, zanim o balecie zaczęto pisać w atmosferze skandalu i łamania prawa.

Przed wojną dyplom tancerza był powodem do dumy, szansą na awans społeczno-towarzyski. Gwiazdami stawali się też tancerze w pierwszych dekadach PRL. Teraz nauczyciele szkół podstawowych chłopcom z klas I–III po rekrutacyjnych pogadankach o zawodzie artysty tancerza prowadzonych przez wysłanników szkół baletowych mają podobno mówić: „Co ty, głupi jesteś, będziesz w rajtuzach po scenie latał?”.

Prestiż zaczął się kruszyć

W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w którego strukturach działa Polski Balet Narodowy, największy w kraju 85-osobowy zespół baletowy, trwa walka o lepsze płace. Chodzi przede wszystkim o „niewidzialnych ludzi teatru” (stolarzy, charakteryzatorki, obsługę sceny), ale problem niskich pensji dotyka też pracowników artystycznych. Przeciętne zarobki tancerza nie przekraczają kilku tysięcy złotych. Prestiż tego zawodu w nowych czasach zaczął się kruszyć. Sytuacji nie poprawia odebranie tancerzom przywileju wcześniejszej emerytury i konieczność przekwalifikowania się, o czym trzeba już myśleć w trakcie trwania kariery, która zwykle kończy się przed czterdziestką („

Polityka 46.2019 (3236) z dnia 12.11.2019; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Taniec w lustrze"
Reklama