Kultura

Lajk dla van Eycka

„Ołtarz Baranka Mistycznego”. „Ołtarz Baranka Mistycznego”. materiały prasowe
Otwarta w Gandawie wystawa Jana van Eycka ma w sobie coś z głośnego wołania o przywrócenie temu artyście należnego miejsca w historii sztuki.
Fragment „Ołtarza Baranka Mistycznego”. Tytułowy Baranek o humanoidalnym spojrzeniu.materiały prasowe Fragment „Ołtarza Baranka Mistycznego”. Tytułowy Baranek o humanoidalnym spojrzeniu.

Jest w tym wezwaniu coś na rzeczy. Wiek XX przyniósł duży wzrost zainteresowania dawną sztuką; wystarczy popatrzeć na tasiemcowe kolejki przed Luwrem czy konieczne zapisy, z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, na zwiedzanie florenckiej galerii Uffizi. A jednocześnie owo stulecie po swojemu ukształtowało hierarchie i masowe fascynacje. Oczywiście z boskim Leonardem na czele i z czołówką tworzoną przez takich artystów, jak Rembrandt, Caravaggio, Bruegel, Vermeer, i depczącymi im po piętach Rubensem, Rafaelem oraz paroma innymi.

Polityka 9.2020 (3250) z dnia 25.02.2020; Kultura; s. 84

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020