Kultura

Lajk dla van Eycka

„Ołtarz Baranka Mistycznego”. „Ołtarz Baranka Mistycznego”. materiały prasowe
Otwarta w Gandawie wystawa Jana van Eycka ma w sobie coś z głośnego wołania o przywrócenie temu artyście należnego miejsca w historii sztuki.
Fragment „Ołtarza Baranka Mistycznego”. Tytułowy Baranek o humanoidalnym spojrzeniu.materiały prasowe Fragment „Ołtarza Baranka Mistycznego”. Tytułowy Baranek o humanoidalnym spojrzeniu.

Jest w tym wezwaniu coś na rzeczy. Wiek XX przyniósł duży wzrost zainteresowania dawną sztuką; wystarczy popatrzeć na tasiemcowe kolejki przed Luwrem czy konieczne zapisy, z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, na zwiedzanie florenckiej galerii Uffizi. A jednocześnie owo stulecie po swojemu ukształtowało hierarchie i masowe fascynacje. Oczywiście z boskim Leonardem na czele i z czołówką tworzoną przez takich artystów, jak Rembrandt, Caravaggio, Bruegel, Vermeer, i depczącymi im po piętach Rubensem, Rafaelem oraz paroma innymi.

Polityka 9.2020 (3250) z dnia 25.02.2020; Kultura; s. 84
Reklama

Czytaj także

Kraj

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin
18.10.2021