Kultura

Czy Rafael była kobietą?

Artystki w męskim świecie sztuki

Yayoi Kusama na tle swych prac. Yayoi Kusama na tle swych prac. materiały prasowe
Od kilku dekad toczy się na świecie ciekawa batalia o rolę kobiet w historii sztuki. W teorii wiele się zmieniło, ale w praktyce często nadal tkwimy pod tym względem w XIX w.
Judy Chicago, „The Dinner Party”, 1979 r.Frank Heuer/Laif/Forum Judy Chicago, „The Dinner Party”, 1979 r.

Hasło wywoławcze dała pół wieku temu krytyczka sztuki Linda Nochlin artykułem pod prowokacyjnym tytułem „Dlaczego nie było wielkich artystek?”. I odpowiadała: „Wina nie leży w naszych gwiazdach, w naszych hormonach, w naszych cyklach menstruacyjnych lub w naszej wewnętrznej pustce, ale w naszych instytucjach i naszej edukacji”. Odzew okazał się zaskakująco silny, a upominanie się o docenienie kobiet artystek stało się częstym elementem dyskusji i naukowych rozważań. Dekadę później artystki aktywistki powołały w USA formację Guerrilla Girls, a jej uczestniczki kryjące się za małpimi maskami rozpoczęły, trwający nieprzerwanie przez kolejne dekady, cykl performansów, akcji plakatowych, wykładów, manifestacji.

Polityka 10.2020 (3251) z dnia 03.03.2020; Kultura; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Czy Rafael była kobietą?"

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020