Kultura

Zanim otworzą kina... Szumowska na Netflixie i festiwale online

Ostatni tydzień kinowej kwarantanny upłynie pod znakiem festiwali filmowych online. Ale nie zabraknie też ciekawych premier.

W kolejnym etapie odmrażania gospodarki wracają również kina: mogą być otwarte od 6 czerwca, choć już wiadomo, że nie wszystkie zdecydują się na wpuszczenie widzów już tego dnia. Sieci multipleksów wstrzymują decyzję o ponownym otwarciu sal, czekając na ustalenie harmonogramu premier. Wiadomo, że bez wielkich hollywoodzkich produkcji nie mają szans walczyć o widzów. Jako pierwsze otworzą się więc kina studyjne, z ambitniejszym repertuarem. No i pełną parą wciąż działa rynek VOD, a ostatni tydzień kinowej kwarantanny upłynie pod znakiem festiwali filmowych online. Ale nie brakuje także pojedynczych interesujących premier.

Wiosna Filmów

Pierwszy duży festiwal online, który odbędzie się na nowej platformie mojeekino.pl, skupiającej kina studyjne i niezależne. W programie kilka przebojów, które jeszcze niedawno gościły w tradycyjnych repertuarach – m.in. oscarowy „Parasite” – lecz przede wszystkim głośne premiery i przedpremierowe pokazy filmów, z których nie wszystkie będzie można później zobaczyć na wielkich ekranach. Seanse obowiązkowe to bez wątpienia głośny irański dramat „Zło nie istnieje” Mohammada Rasoulofa (film otwarcia), mistrzowska tragikomedia „O nieskończoności” Roya Anderssona, inspirowany powieścią Jacka Londona „Martin Eden” Pietra Marcellego oraz przybliżający sylwetkę pionierki kina dokument „Bądź sobą, czyli nieopowiedziana historia Alice Guy-Blache” Pameli Green. Kupując bilety na każdy z tych filmów, możecie wesprzeć swoje ulubione studyjne kino. Pełny program i harmonogram znajdziecie na stronie mojeekino.pl.

Kadr z filmu „O nieskończoności”mat. pr.Kadr z filmu „O nieskończoności”

Bezlitosny Mike Wallace, reż. Avi Belkin

Świetny dokument, pokazywany m.in. na ubiegłorocznym American Film Festivalu. Portret legendy amerykańskiego dziennikarstwa, człowieka, który w znacznej mierze przyczynił się do tego, jak dziś wyglądają telewizyjne wywiady (na dobre i na złe). Jeśli pamiętacie „Informatora” Michaela Manna, to grał go tam Christopher Plummer.

Film dostępny w serwisie Player.

Córka boga, reż. Małgorzata Szumowska

Pierwszy w pełni anglojęzyczny film Małgorzaty Szumowskiej, ciepło przyjęty przez krytyków po premierze na festiwalu w Toronto. Do oferty Netflixa trafił z pominięciem kin, ale zdecydowanie warto zwrócić na niego uwagę. Intrygujące połączenie dramatu psychologicznego i awangardowego kina grozy: historia kobiet, które trafiły do sekty rządzonej przez charyzmatycznego Pasterza. A do tego wybitne zdjęcia Michała Englerta.

Film dostępny na platformie Netflix.

Kadr z filmu „Córka Boga”mat. pr.Kadr z filmu „Córka Boga”

Hamlet, reż. Kenneth Branagh

W 1996 r. Kenneth Branagh – już wówczas znany jako wybitny szekspirowski aktor i reżyser – jako pierwszy zdecydował się zekranizować „Hamleta” w całości. Dotychczasowe filmy mocno skracały treść dramatu, bojąc się, że kinowi widzowie nie są gotowi na trwające cztery godziny widowisko. Branagh, grający również tytułową rolę, zaryzykował. I choć jego film komercyjnego sukcesu nie odniósł, okazał się jedną z najciekawszych ekranizacji szekspirowskich w historii kina. Z akcją przeniesioną w XIX-wieczne realia i imponującą obsadą (Derek Jacobi, Kate Winslet, Robin Williams, Timothy Spall, Gerard Depardieu, Julie Christie) do dziś robi piorunujące wrażenie.

Film dostępny w serwisie Chili.

Kołysanka, reż. Lucie Borleteau

Adaptacja uhonorowanej Nagrodą Goncourtów powieści francusko-marokańskiej pisarki Leïli Slimani. Historia małżeństwa, które decyduje się zatrudnić opiekunkę do dwójki swoich dzieci. To okaże się największym błędem, jaki popełnili w życiu. Kryminał psychologiczny z silnie zaznaczonym wątkiem społecznym przez zachodnich krytyków bywał porównywany do filmów François Ozona. Warto sprawdzić.

Film dostępny w serwisach Cineman oraz VOD.

Kadr z filmu „Kołysanka”mat. pr.Kadr z filmu „Kołysanka”

In Touch, reż. Paweł Ziemilski

Fascynujący dokument, zapis rozmów prowadzonych za pomocą Skype’a przez mieszkańców mazurskiej wsi Stare Juchy z ich bliskimi, którzy wyemigrowali na Islandię. Piękna opowieść o więzach rodzinnych, nostalgii i próbach pogodzenia się z tym, co przynosi los. „Duża odległość pomiędzy członkami rozbitych rodzin nie pozwala im na bezpośredni kontakt. Alternatywą dla tej sytuacji pozostają tylko spotkania w świecie wirtualnym”, pisali organizatorzy festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Dziś wirtualna bliskość stała się codziennością wielu z nas, a film Pawła Ziemilskiego nabrał zupełnie nowego znaczenia.

Film dostępny w serwisie VOD TVP.

Małgosia i Jaś, reż. Oz Perkins

Nieoczekiwanie dobry horror, próba opowiedzenia na nowo baśni o Jasiu i Małgosi – choć przestawienie imion obojga w tytule nie jest przypadkowe. W filmie Oza Perkinsa (syna Anthony’ego, aktora znanego m.in. z hitchcockowskiej „Psychozy”) Małgosia jest dorastającą dziewczyną (świetnie gra ją Sophia Lillis, której sławę przyniosła rola w horrorze „To”) i to ona będzie w stanie przeciwstawić się mieszkającej w głębi lasu wiedźmie. Inteligentna rozrywka, twórczo czerpiąca zarówno z baśniowego oryginału, jak i schematów folk horroru.

Film dostępny w serwisach Cineman i Player.

Kadr z filmu „Małgosia i Jaś”mat. pr.Kadr z filmu „Małgosia i Jaś”

Pieśń imion, reż. François Girard

Kanadyjski reżyser François Girard zasłynął niekonwencjonalnymi filmami poświęconymi muzyce. Jego debiut „32 Short Films About Glenn Gould” był ekstrawagancką biografią wybitnego pianisty, a „Purpurowe skrzypce” – podróżą przez czas w towarzystwie tytułowego instrumentu. „Pieśń imion” jest bardziej konwencjonalną opowieścią, ale poruszającą dzięki znakomitym rolom Tima Rotha i Clive’a Owena. Pierwszy z aktorów gra Martina, muzykologa, który dowiaduje się, że jego najbliższy przyjaciel, zaginiony krótko po wojnie genialny żydowski skrzypek, wciąż żyje. Martin wyrusza więc śladem Dovidla, by odkryć, co działo się z nim przez lata. A na drugim planie spora rola Magdaleny Cieleckiej.

Film dostępny w serwisach Cineman oraz Player.

Sokół z masłem orzechowym, reż. Tyler Nilson, Mike Schwartz

Podnosząca na duchu opowieść o nieoczekiwanej przyjaźni społecznego wyrzutka (Shia LaBeouf), chłopaka z zespołem Downa (Zak Gottsagen) oraz poszukującej go pracownicy opieki społecznej (Dakota Johnson). W tle amerykańskie Południe niczym z powieści Marka Twaina oraz... wrestling. „Szczere, nienachalnie zabawne kino drogi, może nieco naiwne, ale wymykające się ckliwości. Potrzebne w epoce nieżyczliwości, nietolerancji i braku przyzwoitości”, pisał w recenzji dla Polityka.pl Rafał Glapiak.

Film dostępny w serwisach VOD, Player oraz Chili.

Kadr z filmu „Sokół z masłem orzechowym”mat. pr.Kadr z filmu „Sokół z masłem orzechowym”

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną