Wzorowy urzędnik, przebiegły manipulator, uparty planista, lecz także wyprzedzający swoją epokę mistrz marketingu” – pisze o bohaterze komiksu „Robert Moses – ukryty władca Nowego Jorku” (przeł. Tomasz Swoboda, Centrum Architektury, 5/6) francuski scenarzysta Pierre Christin. Zauważa jednocześnie, że słynny urbanista był kimś więcej: stał się symbolem wszystkich zmian – wielu dobrych i jeszcze większej liczby złych – zachodzących w Nowym Jorku po wojnie. Współczesny kształt miasta to w znacznej mierze jego zasługa. Ale wspaniale zilustrowany przez Oliviera Baleza album nie zamienia się w „dla Mosesa”. Sporo miejsca poświęca jego konfliktowi z Jane Jacobs, a przede wszystkim przypomina, że architekt nie był kryształową postacią, a jego projekty były realizowane kosztem najuboższych mieszkańców. „Wielki budowniczy” nie jest może oczywistym bohaterem komiksu, jednak Christin i Balez nadali jego biografii znakomitą formę.
Ocena: 5/6
*
Bardziej problematyczna wydaje się „Czerwona Róża” (przeł. Krystian Szadkowski, Heterodox, 4/6), będąca z jednej strony opowieścią biograficzną, z drugiej szkicem na temat politycznej i ekonomicznej filozofii bohaterki. Komiks Kate Evans bywa błyskotliwy i pomysłowy, szczególnie w opisach prywatnego życia Róży Luksemburg, lecz jednocześnie wydaje się statyczny, przeładowany cytatami z pism działaczki, a przez to mało atrakcyjny dla odbiorców niekoniecznie zainteresowanych historią myśli lewicowej. Nie zawsze służy mu też przyjęta przez autorkę karykaturalna konwencja graficzna. Ale mimo zastrzeżeń to kawałek solidnej lektury, opatrzonej bogatymi, rozpisanymi na kilkadziesiąt stron przypisami.
Ocena: 4/6
*
Tytułowy bohater „Odysei Hakima” (przeł.