Kultura

Wszyscy jesteśmy Japończykami

Rozmowa z Mattem Altem o tym, jak japońska kultura podbija świat

Symbolicznym początkiem mody na japońskie gry jest światowa premiera „Final Fantasy VII” z 1997 r. Symbolicznym początkiem mody na japońskie gry jest światowa premiera „Final Fantasy VII” z 1997 r. Alamy Stock Photo / BEW
Dziś wszyscy zachowujemy się trochę jak japońskie uczennice – mówi Matt Alt, autor książki „Czysty wymysł: jak japońska popkultura podbiła świat”.
Walkman – w latach 80. symbol Japonii.Cornelis Verwaal/Getty Images Walkman – w latach 80. symbol Japonii.

MARIUSZ HERMA: – Walkman, Pac-Man, Hello Kitty, Game Boy, anime, karaoke, tamagotchi, pokémon... według jakiego klucza dobrał pan japońskie pomysły opisane w książce?
MATT ALT: – Łączy je to, że je pokochaliśmy, mimo że wcale nie były nam potrzebne. Sięgaliśmy po nie, bo chcieliśmy – a nie musieliśmy. Dlatego pominąłem w książce np. zupki błyskawiczne czy hondę civic. Też podbiły świat, ale odpowiadały na konkretne problemy: jak się szybko posilić, jak zaoszczędzić na paliwie.

Polityka 1/2.2021 (3294) z dnia 29.12.2020; Kultura; s. 114
Oryginalny tytuł tekstu: "Wszyscy jesteśmy Japończykami"

Czytaj także

Społeczeństwo

Marcel Andino Velez o trudnej sztuce opieki nad niesamodzielnymi rodzicami

Marcel Andino Velez, założyciel opiekuńczej organizacji Młodszy Brat, o tym, dlaczego dom rodzinny jest ważny dla rodziców w jesieni życia i co należy wiedzieć, decydując się na opiekę nad nimi w domu.

Teresa Olszak
25.01.2021