Kultura

Radykalne podszepty

Nowe brzmienia muzyki ludowej

Diabelskie skrzypce na festiwalu Kody, 2020 r. Diabelskie skrzypce na festiwalu Kody, 2020 r. Tomasz Kulbowski
Muzycy ruchu Radykalna Kultura Polska chcą odebrać hasła „ludowy” i „narodowy” populistom, grają na dżazie czy diabelskich skrzypcach i organizują paradę wiejskości.
Zespół Macieja Filipczuka – Radical Polish Ansambl.Radical Polish Ansambl/Facebook Zespół Macieja Filipczuka – Radical Polish Ansambl.

Trwa właśnie gorąca dyskusja nad ludową historią Polski. Lektury książek Adama Leszczyńskiego „Ludowa Historia Polski”, Kacpra Pobłockiego „Chamstwo”, Briana Portera-Szűcsa „Całkiem zwyczajny kraj”, Michała Rauszera „Bękarty pańszczyzny. Historia buntów chłopskich” czy nawet „Baśń o wężowym sercu” Radosława Raka odkłamują mit Polski szlacheckiej. Są przy tym bolesnymi świadectwami narodowych grzechów w postrzeganiu i traktowaniu klasy chłopskiej oraz kompleksów wobec wiejskiej genealogii.

Polityka 23.2021 (3315) z dnia 31.05.2021; Kultura; s. 108
Oryginalny tytuł tekstu: "Radykalne podszepty"
Reklama

Czytaj także

Ludzie i style

Wszechobecny Krzysztof Stanowski. Jak wyjaśnić ten fenomen?

Wyrósł najwyraźniej na pierwszego dziennikarza w Polsce, którego koniecznie trzeba przekonać do swoich racji. Bo można się ze Stanowskim nie zgadzać, ale „trzeba go szanować”.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
13.06.2021