Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Kultura

Kopenhaski spleen

Vilhelm Hammershøi – malarz pustki

„Wnętrze przy Strandgade z promieniem słonecznym na podłodze”, 1901 r. „Wnętrze przy Strandgade z promieniem słonecznym na podłodze”, 1901 r. Statens Museum for Kunst, National Gallery of Denmark
Odkrywany dla Polaków przez poznańskie Muzeum Narodowe Vilhelm Hammershøi fascynował się światłem, potrafił namalować pustkę, a wielkie miasta na jego obrazach wyglądają jak pozostałości po straszliwej zarazie.
„Modelka”, 1889 r.Statens Museum for Kunst, National Gallery of Denmark „Modelka”, 1889 r.

W Polsce z duńskiej sztuki kojarzymy jakoś rzeźbiarza Bertela Thorvaldsena, który pozostawił nam w stolicy popularne pomniki Mikołaja Kopernika oraz księcia Józefa Poniatowskiego. Zaś miłośnicy sztuki współczesnej zapewne znają Olafura Eliassona, który światową popularność zyskał dzięki sztucznemu słońcu zapalonemu w Tate Modern i sztucznym wodospadom ustawionym na rzece Hudson w Nowym Jorku. Hammershøia nie znaliśmy i w sumie nie ma wstydu, bo mieszkańcy Kopenhagi pytani o Malczewskiego też zapewne robiliby wielkie oczy.

Polityka 51.2021 (3343) z dnia 14.12.2021; Kultura; s. 87
Oryginalny tytuł tekstu: "Kopenhaski spleen"
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Dołączam

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >