Młodzi artyści zza oceanu nie chcą być kojarzeni z żadną opcją polityczną ani estetyczną, może poza „trashową”.
Pod obiecującym tytułem "Niepewne Stany Ameryki" kryje się kuratorski eksperyment trzech gwiazdorów kuratorstwa: Daniela Birnbauma, rektora Städelschule Art Academy, Gunnara B. Karana, dyrektora Astrup Fearnley Museum of Modern Art w Oslo i Hans-Ulricha Obrista, dyrektora ds. programowych prestiżowej Serpentine Gallery w Londynie.
Coraz częstszą praktyką w sztuce współczesnej jest akcentowanie roli kuratora, który odgrywa rolę "gwiazdy", dotąd zarezerwowaną dla artysty. Artyści są dziś coraz bardziej zależni od sieci układów i powiązań kuratorsko-galeryjnych. A właściciele galerii i muzeów są nastawieni na wielkie nazwiska i gwarantowany zysk. Oczekują, że wystawa zostanie zorganizowana szybko i sprawnie. "Uncertain States of America" była efektem kuratorstwa iście "wyczynowego" - powstawała w całkiem inny sposób.
Birnbaum, Obrist i Kvaran podjęli autentyczny wysiłek odkrycia artystów mało albo całkiem nieznanych – przeprowadzili prawdziwe badania terenowe nad amerykańską sztuką. Przez rok jeździli po Stanach, odwiedzając studia, galerie, alternatywne przestrzenie i muzea. W efekcie zgromadzili dossier tysiąca artystów, z których wybrali ok.50, w większości urodzonych po 1970 r., i w ten sposób sporządzili pierwszą tego typu mapę świata współczesnej sztuki amerykańskiej.
Sądząc po opiniach w prasie krytycy oczekiwali od prezentowanych w CSW twórców prostego zaangażowania politycznego. A okazuje się, że młodych Amerykanów interesuje drążenie wnętrza i prywatnych neuroz. Nie chcą być kojarzeni z żadną opcją polityczną ani estetyczną.
Coraz częstszą praktyką w sztuce współczesnej jest akcentowanie roli kuratora, który odgrywa rolę "gwiazdy", dotąd zarezerwowaną dla artysty. Artyści są dziś coraz bardziej zależni od sieci układów i powiązań kuratorsko-galeryjnych. A właściciele galerii i muzeów są nastawieni na wielkie nazwiska i gwarantowany zysk. Oczekują, że wystawa zostanie zorganizowana szybko i sprawnie. "Uncertain States of America" była efektem kuratorstwa iście "wyczynowego" - powstawała w całkiem inny sposób.
Birnbaum, Obrist i Kvaran podjęli autentyczny wysiłek odkrycia artystów mało albo całkiem nieznanych – przeprowadzili prawdziwe badania terenowe nad amerykańską sztuką. Przez rok jeździli po Stanach, odwiedzając studia, galerie, alternatywne przestrzenie i muzea. W efekcie zgromadzili dossier tysiąca artystów, z których wybrali ok.50, w większości urodzonych po 1970 r., i w ten sposób sporządzili pierwszą tego typu mapę świata współczesnej sztuki amerykańskiej.
Sądząc po opiniach w prasie krytycy oczekiwali od prezentowanych w CSW twórców prostego zaangażowania politycznego. A okazuje się, że młodych Amerykanów interesuje drążenie wnętrza i prywatnych neuroz. Nie chcą być kojarzeni z żadną opcją polityczną ani estetyczną.