Detektyw w asfaltowej dżungli
Detektyw w asfaltowej dżungli. Raymond Chandler przekuł kryminał w literaturę
Proza Raymonda Chandlera to fundament, na którym powstała nowoczesna literatura kryminalna, ale zdecydowanie wyrasta ponad gatunkowe ograniczenia. Na całe pokolenia ukształtowała modelowy wizerunek prywatnego detektywa – cynicznego twardziela, w głębi duszy tęskniącego za swobodą i miłością. Niestroniącego od alkoholu, skłonnego do przemocy, ale wiernie trzymającego się własnego kodeksu moralnego, który często jest ostatnią granicą oddzielającą dobro od zła. Przekład autorstwa Bartosza Czartoryskiego – ukazały się pierwsze trzy tomy serii: „Głęboki sen”, „Żegnaj, laleczko” oraz „Wysokie okno”, a wydawnictwo Karakter planuje publikację kolejnych – oddaje kryminałom o Philipie Marlowe sprawiedliwość: lakoniczna narracja, niepozbawiony goryczy, wyrazisty opis wielkomiejskiej rzeczywistości oraz cyniczny humor, obecny zarówno w błyskotliwych dialogach, jak i pierwszoosobowej narracji, lśnią tutaj nowym blaskiem.