Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Sieć i czytaj

Słabe czytelnictwo? Nie w sieci! Jak działają Bookstagram i BookTok

Rynek książkowy już zauważył, jak potężna siła reklamowa drzemie w mediach społecznościowych. Tyle że nie są one już tak sterowalne jak dawniej. Rynek książkowy już zauważył, jak potężna siła reklamowa drzemie w mediach społecznościowych. Tyle że nie są one już tak sterowalne jak dawniej. Iza Kucharska
Niski poziom czytelnictwa? W sieci tego nie widać. Instagram z TikTokiem krzewią czytanie trochę na uboczu i od niechcenia. Za to skutecznie. Emocje okazywane na wizji sprzedają książki.
BookTok wypłynął na szerokie wody m.in. dzięki publikowanym na gorąco „wrażeniom z lektury”.PEPPERSMINT/PantherMedia BookTok wypłynął na szerokie wody m.in. dzięki publikowanym na gorąco „wrażeniom z lektury”.

500 stron romansu? Pryszcz. 800 stron fantastyki? Drobiazg. 45 stron szkolnej lektury? Ups… To streszczenie parosekundowego filmiku Poli, która na TikToku dzieli się książkową pasją z przeszło setką tysięcy obserwatorów. Ma 16 lat, a pod wpisami prawie 4 mln lajków.

Bo czytanie ma w sieci branie. „Zostań gwiazdą BookToka” – kusi sam TikTok, aplikacja nr 1 na świecie pod względem zasięgów i popularności, z miliardem aktywnych użytkowników. BookTok to jej czytelniczy zakątek, czyli publikowane w formie wideo materiały oznaczone takim hasztagiem, zwykle recenzje, cytaty, streszczenia, rankingi, dyskusje, a nawet omówienia literackich motywów. Jak ustna matura, ale bez egzaminatorów i nerwów, za to z potencjalnie wielką publicznością. Bookstagram to analogiczny, a nawet nieco starszy czytelniczy kąt Instagrama, który od paru lat wchodzi w skład imperium Meta Marka Zuckerberga.

To jednak TikTok stał się w ostatnich latach języczkiem u wagi, jego rozwiązania się kopiuje i on próbuje wyjść poza sieć. W przypadku rynku książki skutki są bardzo wymierne. Dlatego prócz bestsellerów „New York Timesa” są już w księgarniach „bestsellery TikToka”, a prócz prestiżowych literackich nagród – TikTok Book Awards. Półki z książkami young adult, czyli dla młodzieży, wyglądają niekiedy jak siatki filmików z TikToka. W Polsce też nie bez powodu są wydawane często z zachowaniem anglojęzycznych tytułów. To efekt globalizacji rynku. Albo tiktokizacji.

Klikane, sprzedane

Shannon DeVito z amerykańskiego wydawnictwa Barnes&Noble przyznała w rozmowie z „New York Timesem”, że TikTok sprzedaje dziś bez porównania lepiej niż wszystkie inne media społecznościowe razem wzięte – po publikacji krótkiego filmiku książki czasem już zapomniane nagle przeżywają drugie życie, rozchodząc się w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy co miesiąc.

Polityka 35.2023 (3428) z dnia 22.08.2023; Kultura; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Sieć i czytaj"
Reklama