Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Nastolatka z antyku

Zderzenie antyku ze współczesnością

Antonina Grzegorzewska w warszawskim Teatrze Narodowym, na scenie imienia swojego ojca Jerzego, wystawiła napisaną przez siebie wersję mitu o Ifigenii. To historia złożenia przez wodza Agamemnona ofiary z córki w zamian za wiatr, który pozwoli okrętom popłynąć na wojenną wyprawę do Troi. „Ifigenia” Grzegorzewskiej skupia się na wątkach genderowych. Agamemnon (Jerzy Radziwiłowicz) i Menelaos (Arkadiusz Janiczek) to typowi żołnierze, zawsze na wojnie, nigdy w domu. Achilles, o którego miłość bezskutecznie żebrze Ifigenia, to z kolei przegięty gej. Kobiety liczyć mogą z ich strony jedynie na ból.

Zderzenie antyku ze współczesnością bywa zabawne: Ifigenia (Anna Gryszkówna) to typowa nastolatka, buntująca się i opłakująca kolejne pryszcze, Klitajmestra (Aleksandra Justa) zastanawia się, czy w Aulidzie można płacić kartą, zaś chór pojawia się w strojach czeczeńskiego komanda z Teatru na Dubrowce. Scena duetu Klitajmestry i Medei (Ewa Konstancja Bułhak) – w której rozpacz zdradzonych żon miesza się z pragnieniem zemsty – jest przejmująca. Wszystko jednak tonie w rzece grafomanii – całych ciągach słownych skojarzeń i gier. Zabrakło redaktora.

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną