Film

Zagubione 2 procent

Recenzja serialu: „Pozostawieni”, reż. Damon Lindelof, Tom Perrott

„Pozostawieni”, reż. Damon Lindelof, Tom Perrott „Pozostawieni”, reż. Damon Lindelof, Tom Perrott HBO / materiały prasowe
Twórcy serialu potrafią budować dramaturgię, powoli wprowadzają widza w świat kolejnych bohaterów, przekonująco pokazują rzeczywistość balansującą na krawędzi szaleństwa i samounicestwienia.

W słynnych „Zagubionych” („Lost”) Damon Lindelof jako współtwórca scenariusza portretował grupę ludzi, którzy w niewyjaśnionych okolicznościach zniknęli ze znanego nam świata i zostali rzuceni w nową, tajemniczą rzeczywistość. W nakręconych cztery lata po finale tamtego serialu „Pozostawionych” – na podstawie powieści Toma Perrotty – zajął się niejako drugą stroną. Tymi, którzy pozostali i próbują poradzić sobie z nagłą i tajemniczą stratą bliskich. Oto bowiem nagle znika 2 proc. ludzkości, czyli, lekko licząc, 140 mln ludzi, czyichś rodziców, dziadków, dzieci, przyjaciół, kolegów czy znajomych. Produkcja stacji HBO na przykładzie mieszkańców małego prowincjonalnego Mapleton, a szczególnie rodziny szeryfa Kevina Garveya (Justin Theroux), pokazuje strategie, jakie bohaterowie przyjmują wobec niewytłumaczalnego fenomenu, który ich dotknął, jak (nie)radzą sobie z utratą bliskich i poczucia sensu, spowodowaną tak drastycznym naruszeniem zasad rządzących rzeczywistością. Nieukojony ból wyzwala (auto)agresję, rodzi paranoje, przeradza się w fanatyzm religijny. Ludzie dziczeją, upodabniając się stopniowo do stada osieroconych przez właścicieli psów wałęsających się wokół miasta. Twórcy „Pozostawionych” potrafią budować dramaturgię, powoli wprowadzają widza w świat kolejnych bohaterów, przekonująco pokazują rzeczywistość balansującą na krawędzi szaleństwa i samounicestwienia. Jedyne co drażni to tajemnicze, symboliczne sny szeryfa. Prowadzące donikąd alegorie, symbole i tajemnice były jedną z przyczyn zmęczenia części widowni świetnie się zapowiadającymi „Zagubionymi”. Oby Lindelof potrafił uczyć się na błędach.

 

Pozostawieni, serial Damona Lindelofa i Toma Perrotty, emisja: HBO, poniedziałki, godz. 22.00

Polityka 28.2014 (2966) z dnia 08.07.2014; Afisz. Premiery; s. 63
Oryginalny tytuł tekstu: "Zagubione 2 procent"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Blue monday. Dlaczego ten koncept nie ma sensu?

20 stycznia 2020 – w ten dzień wypada w tym roku tzw. blue monday, trzeci poniedziałek stycznia, zwany także „najbardziej depresyjnym dniem roku”. Termin zrobił zawrotną karierę w mediach, ale pojawia się też w publikacjach naukowych. Czy słusznie?

Marcin Nowak
20.01.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną