Film

Przekleństwo zakochania

Recenzja filmu: „Strefa nagości”, reż. Urszula Antoniak

Sammy Boonstra (Naomi) i Imaan Hammam (Fama) Sammy Boonstra (Naomi) i Imaan Hammam (Fama) Spectator / materiały prasowe
O przekleństwie bycia zakochanym i niemożności przekroczenia granic samego siebie.

Nowy film Urszuli Antoniak zaskakuje bardziej niż dwa jej poprzednie dokonania: dobrze przyjęty przez krytykę debiut „Nic osobistego” i szokujący okrucieństwem „Code Blue”. W „Strefie nagości” nie pada ani jedno słowo. Fabuły jako takiej nie ma. 15-letnia bogini, grana przez holenderską supermodelkę Imaan Hammam, staje się obiektem adoracji introwertycznej, nieśmiałej rówieśniczki (Sammy Boonstra). Całość przypomina wystudiowaną impresję o pierwszych porywach namiętności czy też o uwodzeniu. Strumień obrazów podporządkowany terrorowi piękna młodzieńczego ciała ożywiają minimalistyczne dźwięki, skomponowane m.in. przez Pawła Mykietyna. Wizualny eksperyment budowany jest na kontrastach: grze spojrzeń, przeplataniu się erotyki i seksualności, rzeczywistości z marzeniami, wschodniej egzotyki i europejskiej racjonalności. Ale intencje reżyserki pozostają niejasne. Kamera kontempluje puste przestrzenie ogromnego mieszkania zastawionego setkami książek, łącząc je z obrazami kropel spływających po nagiej skórze i odkrytymi włosami pięknej muzułmanki.

Rozpaczliwej tęsknocie za spełnieniem patronuje motto Rolanda Barthes’a o przekleństwie bycia zakochanym i niemożności przekroczenia granic samego siebie. Chodzi o różnice ras, zderzenie kultur, religii, zakazaną miłość. Antoniak mówi o przymusie i presji wywieranej na wymarzonym obiekcie swoich uczuć. Niestety, mając tyle ważnych rzeczy do powiedzenia, niepotrzebnie robi unik i zamyka swój film w glamourowej estetyce.

Strefa nagości, reż. Urszula Antoniak, prod. Polska, Holandia, 73 min

Polityka 24.2015 (3013) z dnia 09.06.2015; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Przekleństwo zakochania"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną