Film

Perły na dnie

Recenzja filmu: „Mandarynka”, reż. Sean Baker

Mya Taylor i Kitana Kiki Rodriguez w rolach transseksualnych prostytutek to prawdziwe odkrycie „Mandarynki” Mya Taylor i Kitana Kiki Rodriguez w rolach transseksualnych prostytutek to prawdziwe odkrycie „Mandarynki” Tongariro Releasing / materiały prasowe
Nakręcony telefonem komórkowym komediodramat (to pierwszy w historii kina tak udany eksperyment) brutalnie uświadamia, że trwanie w obłudzie i udawanie rodzinnej sielanki jest gorsze, a na pewno boleśniejsze od tego, co w pierwszym odruchu skłonni jesteśmy odrzucić i wyśmiać jako zwichnięte czy zdegenerowane.

Niewygodny, budzący sprzeczne odczucia film, rozgrywający się w środowisku transseksualnych prostytutek w Los Angeles, sprawia wrażenie, jakby koniecznie chciał dotknąć moralnego dna. Zniechęcający początek „Mandarynki” to nic innego jak kalejdoskop wulgarnych, groteskowo-infantylnych scen, maksymalnie utrudniający widzom sympatyzowanie z bohaterami. Po 28-dniowej odsiadce za posiadanie narkotyków jedna z prostytutek spotyka się w barze z przyjaciółką, która ją informuje, że w tym czasie alfons ją zdradził. Rozpoczyna się dzika jazda pod hasłem zemsta, a równolegle poznajemy mroczne tajemnice pochodzącego z Armenii taksówkarza, przykładnego ojca i męża, prowadzącego podwójne życie.

Dopiero gdzieś w połowie filmu można się zorientować, że pod odrażającą powierzchnią wielkomiejskiej perwersji kryją się krystalicznie czyste intencje i romantyczne uczucia, co wywołuje szok. Oczywiście cały ten emocjonalny rollercoaster został starannie zaplanowany przez reżysera Seana Bakera, za co należą mu się słowa uznania. Odkryciem „Mandarynki” są też świetni wykonawcy, zwłaszcza odtwórczynie głównych ról pary transseksualnych prostytutek: Kitana Kiki Rodriguez i Mya Taylor, które podbiją serca nawet najbardziej opornych widzów.

Mandarynka, reż. Sean Baker, prod. USA, 88 min

Polityka 50.2015 (3039) z dnia 08.12.2015; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Perły na dnie"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Gra o tron u Zygmunta Solorza. Co dalej z Polsatem i całym jego imperium, kto tu walczy i o co

Gdyby Zygmunt Solorz postanowił po prostu wydziedziczyć troje swoich dzieci, a majątek przekazać nowej żonie, byłaby to prywatna sprawa rodziny. Ale sukcesja dotyczy całego imperium Solorza, awantura w rodzinie może je pogrążyć. Może mieć też skutki polityczne.

Joanna Solska
03.10.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną